Hoe datasynchronisatie de efficiëntie van online winkels verhoogt

Met een groeiend aantal webshops neemt ook de online concurrentie voor bedrijven toe. Niet langer ervaren bedrijven met een fysieke winkel concurrentie van andere lokale partijen. Het creëren van een webshop is steeds toegankelijker geworden; het aantal ondernemers zonder fysieke winkel maar met een webshop groeit explosief.

Een goede marketingstrategie is essentieel om deze concurrenten de baas te blijven. Waar voorheen voor een advertentie in het lokale sufferdje of bijvoorbeeld huis-aan-huis bezorgde flyers en brochures gekozen werd, heeft men nu de keuze uit tal van digitale marketingmethoden. Denk bijvoorbeeld advertenties in de zoekmachine, het verbeteren van organische posities in de zoekresultaten en marketing automation. Maak jij er al gebruik van?

Om het maximale uit je marketingstrategie te kunnen halen is een goede basis een vereiste. Datasynchronisatie in de breedste zin van het woord helpt je deze basis te vormen. In dit artikel vertel ik je aan de hand van een recente casus meer over de toepassing en voordelen van datasynchronisatie als basis voor je marketingstrategie.

Marketing automation als belangrijk onderdeel van je marketingstrategie

Marketing automation koppelt het gedrag van bezoekers van je website aan concrete marketingcampagnes. Denk bijvoorbeeld aan een consument die op zoek is naar een specifiek product. Mogelijk heeft deze klant redenen om de aankoop ervan voorlopig uit te stellen. Het hoeft geen gemiste kans te zijn voor je webshop. Middels marketing automation verleid je deze consument op een later moment alsnog om tot de aankoop van het product over te gaan. Dat doe je door de klant een kortingscode aan te bieden voor specifiek dat ene product.

Belangrijk bij marketing automation is het segmenteren van gebruikersgroepen. Een klant die op zoek is naar product A heeft weinig aan een kortingscode voor product B. Klanten die naar product B zochten hebben op hun beurt geen behoefte aan kortingsacties voor een product A of C.

Leads geautomatiseerd omzetten naar klanten

Het voornaamste voordeel van marketing automation als onderdeel van je marketingstrategie is het feit dat het proces geheel geautomatiseerd verloopt. Het systeem achter je webshop registreert potentiële consumenten, de gebruikers van je website, en zet hen aan tot het achterlaten van hun e-mailadres.

Een ander systeem zorgt er vervolgens voor dat deze consumenten een nieuwsbrief of bijvoorbeeld kortingscode aangeboden krijgen, naadloos aansluitend op hun zoekgedrag. Op deze manier zet je relatief makkelijk leads op je website om naar klanten.

Je online winkel efficiëntie neemt op deze wijze direct fors toe. Automatisering leidt tot een tijdsbesparing, tot een kleinere foutmarge en in dit specifieke geval tot een hogere omzet.

Data als basis voor ontworpen workflows

Marketing automation draait op basis van vooraf gedefinieerde workflows. Je kunt zo’n workflow omschrijven als een reeks instructies, die gevolgd wordt op het moment dat een potentiële klant specifiek gedrag vertoont. De manier waarop je deze workflows vormgeeft is aan jou. Je hebt hier mogelijk zelf al een beeld bij. Het ontwikkelen van workflows is een continu proces, waarbij je voortdurend kijkt of een gedefinieerde workflow het effect heeft dat je ervan verwacht.

Nog interessanter is het om de workflows te ontwikkelen op basis van data. Denk bijvoorbeeld aan data uit een tool als Google Analytics, die het gedrag van bezoekers registreert. Of denk aan data uit het systeem achter je webshop. Welke producten worden vaak samen gekocht? Is het interessant om de consument bij het bestellen van een product direct een kortingscode aan te bieden voor zo’n aanvullend product? Enzovoorts.

Data samenbrengen op een datasynchronisatie platform

Laat marketing automation ook onderdeel zijn van het marketingplan van jouw onderneming. Het kan een basis vormen voor je online marketing, waarbij deze vorm van automatisering leidt tot het efficiënter inzetten van campagnes. Marketing medewerkers houden zo tijd over voor het ontwikkelen en optimaliseren van nieuwe campagnes.

Om daadwerkelijk een concurrentievoordeel te kunnen behalen middels marketing automation is het essentieel om data uit verschillende applicaties samen te brengen. Eerder werkten wij al aan de ontwikkeling van een datasynchronisatie platform dat hierin voorziet.

Integratie tussen verschillende systemen

Een datasynchronisatie platform vormt de centrale hub tussen verschillende systemen in het IT-landschap van je organisatie. Kies bijvoorbeeld voor het koppelen van Lightspeed aan het platform. Lightspeed is een applicatie die veel gebruikt wordt bij het ontwikkelen van webshops. Vergelijkbaar zijn applicaties als WooCommerce en Magento. Vanuit deze applicaties kun je middels een API relevante data over het gedrag van consumenten delen met het datasynchronisatie platform.

Door naast het systeem achter je webshop ook een e-mail serviceprovider te koppelen, kun je meer uit de beschikbare data halen. Bij een e-mail serviceprovider kun je denken aan Copernica of bijvoorbeeld Mailchimp. Het datasynchronisatie platform zorgt voor de synchronisatie van de relevante data tussen deze tools.

In een van de genoemde tools wordt de data gevoed aan een vooraf gecreëerde workflow. Op basis van de processtappen waaruit die workflow bestaat, krijgt de klant vervolgens een relevante nieuwsbrief of bijvoorbeeld kortingscode toegestuurd.

Voordelen van een datasynchronisatie platform

De toepassing van een datasynchronisatie platform als een basis van je online marketing kent verschillende voordelen. Doordat data met zo’n platform succesvol en geheel automatisch gesynchroniseerd wordt tussen applicaties, is er geen menselijk handelen meer nodig. Dit bespaart veel tijd en verkleint de kans op fouten.

Voorheen moest data vanuit een applicatie X handmatig geëxporteerd worden, om dit vervolgens te uploaden naar een applicatie Y. Data wordt op deze wijze nooit realtime gesynchroniseerd tussen beide applicaties. Het versturen van een bericht aan een potentiële klant kan hierbij averechts werken; mogelijk heeft deze klant het product elders al besteld in de tussentijd.

Eenvoudig uit te breiden met nieuwe koppelingen

Een marketingplan optimaliseren kan betekenen dat je eens in de zoveel tijd nieuwe tools introduceert binnen de organisatie. Naast een applicatie voor het versturen van nieuwsbrieven, kies je wellicht ook voor het gebruik van software om geautomatiseerd berichten op sociale media te plaatsen. Of denk aan een tool die beoordelingen van consumenten op verschillende platforms voor je verzamelt, zodat je vanaf één plek kunt reageren op ontevreden consumenten.

Ook data uit deze tools kan relevant zijn voor je online marketing campagnes. Het is daarmee interessant om ze toe te voegen aan het datasynchronisatie platform. Een platform zoals wij die ontwikkeld hebben maakt het heel eenvoudig om nieuwe integraties op te zetten. Data wordt middels API’s uitgewisseld, waardoor veel meer dan een API-sleutel niet nodig is.

Werk heldere doelen uit en begin met bouwen

Om daadwerkelijk aan de slag te kunnen gaan met marketing automation als onderdeel van je marketingstrategie is het zaak om te beginnen met een eerste, duidelijk doel. Op welke manier wil je tools inzetten om potentiële klanten geautomatiseerd te verleiden tot het doen van een (volgende) aankoop?

Je kunt je hierbij op verschillende soorten doelen focussen. Denk niet alleen aan het verkopen van meer producten. Mogelijk wil je consumenten na het doen van een aankoop aansporen om een positieve beoordeling achter te laten op een extern platform. Het komt de betrouwbaarheid van je webshop ten goede. Of denk aan een doel als deze: het verbeteren van de cross-selling conversie. Dat betekent dat je een klant verleidt om naast een product A ook direct een product B te bestellen, wanneer deze het eerste al aan zijn of haar winkelwagen toegevoegd heeft.

Werk op basis van de gekozen doelen heldere workflows uit. Bij het realiseren van deze workflows zal al snel duidelijk worden, welke data je nodig hebt om deze workflows te kunnen voeden. Op basis daarvan kijk je binnen het IT-landschap van je organisatie welke applicaties die data bevatten.

Zorg voor continue verbeteringen

Net als dat voor een marketingstrategie in algemene zin geldt dat deze nooit af zal zijn, is het ook bij het ontwikkelen van deze workflows belangrijk om voortdurend verbeteringen door te voeren. Op basis van de verzamelde data zie je wat werkt, of wat juist helemaal niet aanslaat bij klanten. Ook het gebruik van A/B-testen is hierbij interessant. Zet voor hetzelfde doel twee verschillende workflows op, om te zien welke van deze workflows het beste resultaat oplevert.

Aan de slag met het datasynchronisatie platform

Is het in kaart brengen van je doelen en de daarbij behorende workflows gelukt? Tijd om de volgende stap te zetten, de ontwikkeling van een datasynchronisatie platform voor jouw organisatie. Laten we eens nader kennismaken om te zien welke rol wij hierin kunnen spelen voor je. Tegelijkertijd vertel ik je hierbij graag meer over de voordelen van zo’n platform en de kansen die het voor jouw bedrijf biedt.

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Meer lezen over digitalisering en software ontwikkeling?

Hier vind je de meest recente artikelen.

Bedrijfstransformatie, Maatwerk software, Charterportaal

De kracht van test-driven development in maatwerk software

TDD, oftewel test-driven development, begint met tests vóór code, verifieert opdrachtgeversverwachtingen via unit tests om maatwerksoftware te optimaliseren; Scrumble demonstreert TDD's toepassing in custom softwareontwikkeling.

12345