PI Marketing

Datasynchronisatie platform dat e-commerce platforms koppelt aan een marketing automation platform.

“De enthousiaste IT’ers van Scrumble helpen ons door een stap verder te denken en snelheid in het proces te houden, zonder dat het te kort gaat aan de kwaliteit.”

– Jos Meiling, Data & Growth Manager

Uitbreidbaar platform met API koppelingen

Stel je voor, je hebt een webshop en je verkoopt benodigdheden voor huisdieren. Het doel van jouw online dierenwinkel is uiteraard het verkopen van zoveel mogelijk producten. In de marketing bestaan er talloze technieken die daarbij kunnen helpen. Één van de meest voor de hand liggende en bekende opties anno nu, is marketing automation; het automatisch ‘opwarmen’ van leads (in dit geval traffic op jouw website). Met marketing automation kan je bijvoorbeeld, op basis van het zoekgedrag van een bezoeker naar kattenvoer, gepersonaliseerde mails met kortingen toesturen voor kattenvoer. Het per gebruiker kunnen personaliseren van jouw marketingacties kan een enorme boost geven aan de online verkopen van jouw webshop.

login screen

In drie weken naar een werkend product

In slechts drie weken tijd hebben we een datasynchronisatie platform ontwikkelt. Het platform is in feite een koppeling tussen het het e-commerce platform Lightspeed en de email service provider Copernica. Copernica kan als software voor e-mailmarketing gevoed worden met data uit een webshop. Zonder deze maatwerk koppeling wordt het een lastig verhaal om Copernica van de benodigde data te voorzien.
 
Een requirement in dit project was het uitbreidbaar opzetten van het platform, waarbij er rekening werd gehouden met de doorontwikkeling van het product. De opdrachtgever wil namelijk naar een applicatie toewerken die gekoppeld kan worden met meerdere e-commerce platformen (waaronder ook WooCommerce en Magento).
 

Realtime datasynchronisatie via webhooks

Hoe het werkt: bij het connecten van een nieuwe webshop registreren we een zogenoemde webhook. Deze zorgt ervoor dat de webshop bij alle updates (bijvoorbeeld een nieuwe order) de data meteen doorstuurt naar het datasynchronisatie platform. Het platform verwerkt vervolgens deze data en stuurt de nieuwe of geüpdatete informatie, realtime door naar Copernica.
 
Voorheen moest de gebruiker de database van een specifieke webshop exporteren en handmatig in Copernica verwerken. Met exports tot wel 300 MB kon dit enorm veel tijd en moeite kosten. Tevens was de data hierdoor nooit up to date. Nu heeft de gebruiker geen omkijken meer. Hij of zij hoeft alleen de API key van een nieuwe webshop toe te voegen en de rest wordt automatisch geregeld. Door middel van een overzichtelijke dashboard heeft de gebruiker tevens inzicht in de voortgang van de datasynchronisatie. De focus voor het werk van een digital marketeer wordt hierdoor verlegd van dataverwerking naar het daadwerkelijk vermarkten van producten.
data synchronisatie platform animatie