Waardevolle Copernica API-koppelingen implementeren: Verbeter je E-mailmarketing en Bespaar Tijd

Maak jij voor de toepassing van e-mailmarketing gebruik van Copernica? Overweeg de inzet van de Copernica API (Application Programming Interface) koppeling om deze software aan je eigen systemen te koppelen. Onder meer de koppeling tussen Copernica en een webshop kan veel voordelen bieden aan e-commerce bedrijven. Het bespaart tijd en moeite!

In dit artikel vertel ik je meer over het gebruik van een Copernica koppeling naar jouw omgeving.

Schermafbeelding 2018 02 05 om 11.47.06

Gebruik van Copernica voor e-mailmarketing

Het gros van de (e-commerce) bedrijven werkt tegenwoordig met een nieuwsbrief, welke periodiek per e-mail verstuurd wordt om bestaande klanten aan te zetten tot het doen van een volgende aankoop. Breng ze op de hoogte van een uitbreiding van het assortiment, of bijvoorbeeld van nieuwe aanbiedingen.

Met Copernica kun je verschillende klantprofielen creëren op basis van meerdere datalagen. Combineer het profiel van een klant met diens interesses, de eerder gedane aankopen en zijn of haar gedrag op je website. Het op de juiste manier verwerken van deze data helpt je de conversie van een nieuwsbrief te verbeteren.
Kunnen wij helpen jouw API kopppeling te laten maken?

Uitgebreide tool voor het samenstellen van nieuwsbrieven

Het opzetten van een marketing campagne middels nieuwsbrieven wordt met Copernica heel eenvoudig; veel kennis over de techniek achter nieuwsbrieven heb je namelijk niet nodig. Het systeem werkt op basis van drag-n-drop; je sleept snel en gemakkelijk nieuwe elementen in je nieuwsbrief.

Zo makkelijk als het opstellen van een nieuwsbrief is, zo eenvoudig is ook het inrichten van triggers in de flows rondom deze e-mails. Op basis van het gedrag van een klant na het openen van een nieuwsbrief, kun je automatisch een volgend bericht versturen.

Copernica koppeling voor E-commerce

Zoals eerder in dit artikel aangehaald werd, kiezen onder meer partijen in de e-commerce regelmatig voor de toepassing van een Copernica integratie. Voor hen is het gebruik van de tool interessant om bijvoorbeeld te communiceren over nieuwe kortingsacties. Het zet een consument aan tot het doen van diens volgende aankoop.

Voor webshops is het koppelen van Copernica hierbij mogelijk met onder meer Lightspeed koppelingen, Magento koppelingen, OpenCart, PrestaShop, CCV Shop en WooCommerce koppelingen. Ook een koppeling tussen Copernica en je webshop met Shopify koppeling behoort tot de mogelijkheden.

Klantdata exporteren via API-koppeling

Met een dergelijke integratie is het mogelijk om data vanuit je webshop te synchroniseren met je Copernica-account. Denk aan specifieke gegevens over klanten, winkelwagens, geplaatste bestellingen en inschrijvingen voor de nieuwsbrief van je onderneming.

Gebruik deze data bij het opstellen van nieuwe nieuwsbrieven om specifieke klantgroepen, welke je baseert op klantprofielen, aan te spreken. Het gebruik van deze klantprofielen op basis van de API koppeling met Copernica kan helpen de conversie van je nieuwsbrief campagnes te verbeteren.

Koppelingen met een CMS

CMS staat voor Content Management Systeem, waarvan onder meer Drupal en WordPress goede voorbeelden zijn. Ook Joomla is een CMS wat veelvuldig gebruikt wordt voor de ontwikkeling van bedrijfswebsites en persoonlijke blogs.

Net als voor een webshop geldt dat het ook bij een algemene website interessant is deze middels een API koppeling te verbinden met Copernica om te voorzien in marketing automation en personalisatie van nieuwsbrieven op basis van de behoeften en interesses van de klant.

Nieuwe database aanleggen met e-mailaddressen van bezoekers

Laat bezoekers van je website hun e-mailadres achterlaten, bijvoorbeeld in ruil voor een gratis ebook over een onderwerp waarnaar zij gezocht hebben op je website. Dit biedt het voordeel snel een database aan e-mailadressen op te kunnen bouwen en toont je kennis over het specifieke onderwerp.

Jezelf als specialist of expert verkopen middels een ebook vergroot de kans dat een consument een product of dienst bij je afneemt. Niet alleen het aanbieden van een ebook is hierbij interessant; deel je kennis ook in de nieuwsbrieven die je periodiek verstuurt.

CRM-koppeling met Copernica

Organisaties werken vaak met een CRM-systeem, waarin zij klantdata vastleggen. Denk aan data over de aankoopgeschiedenis van een consument, gegevens over diens meldingen van storingen en defecten, enzovoorts. Deze gegevens helpen onder meer de helpdesk van de organisatie adequaat te handelen bij nieuwe vragen of problemen. Populaire CRM-systemen zijn Exact, PerfectView, Microsoft Dynamics en Salesforce.

Klantprofielen opbouwen in Copernica via API-koppeling

Tegelijkertijd is deze data bijzonder waardevol voor het opbouwen van klantprofielen in Copernica. Exporteer een selectie met relevante gegevens over consumenten via de API koppeling naar Copernica, om deze gegevens als datalaag toe te voegen aan de verschillende klantprofielen.

Hulp bij een Copernica API-koppeling bouwen

Zie jij de meerwaarde van het gebruik van de Copernica REST API koppeling en de toepassing van marketing automation voor jouw organisatie? Wil je gaan werken met klantprofielen en daarbij de functionaliteit van Copernica beter benutten? Ik help je graag op weg, door samen te bespreken op welke wijze een Copernica API koppeling jou kan helpen bij de optimalisatie van processen.

Neem gerust contact met mij op, de koffie staat warm om nader kennis te kunnen maken.

Bonus: hoe spreek je API uit?

Over de uitspraak zijn de meningen wat verdeeld. Veel mensen spreken de letters los uit in het Engels, “eej-pie-aaj”.
Wij kiezen meestal de makkelijkere manier: “aapie”.

Benieuwd naar ons portfolio?

Je wilt natuurlijk graag weten of wij de juiste partij zijn voor de ontwikkeling van jouw koppeling. Bekijk hier een greep uit ons portfolio.

Mocht je nog op zoek zijn naar meer informatie dan kun je altijd contact opnemen. We helpen je graag met antwoorden op jouw vragen.

datasynchronisatieplatform
PI Marketing

Datasynchronisatie Platform

Datasynchronisatie platform dat e-commerce platforms koppelt aan een marketing automation platform.

Wij zijn Scrumble.

Scrumble is ontstaan uit vriendschap. Drie vrienden met een passie voor alles wat met computers te maken heeft, maar met software in het bijzonder. Wij vinden het vet om cutting-edge en maatwerk software te bouwen en zoeken uitdaging in complexiteit. We houden ervan om onze klanten te helpen met het bouwen van slimme organisaties. We willen de onmisbare schakel zijn in jouw digitale succes. Daarbij hebben we een focus op winnaars in de logistiek.

foto van het team van scrumble.
foto van het team van scrumble tijdens een potje tafelvoetbal
foto van twee ontwikkelaars van scrumble die geconcentreerd aan het werk zijn
20200211 ramonkool 4122 normaal
De werknemers van Scrumble aan tafel in een restaurant.

Wij werken trots samen met

Dit is onze contactpersoon Vincent van Laarhoven, met hem kan je contact opnemen
Dit is onze contactpersoon Vincent van Laarhoven, met hem kan je contact opnemen

Hulp nodig? Plan een afspraak met Vincent.