Software ontwikkeling: de perfecte productlancering in 6 stappen

Een nieuwe webapplicatie, mobiele app of een platform lanceren, doe je er niet zomaar tussendoor. Met het bouwen ben je waarschijnlijk al weken of misschien zelfs maanden bezig geweest. Je werkt naar die productlancering toe. Dat moet een succes worden. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw nieuwe webapplicatie ook écht een succes gaat worden? We nemen je mee in de voorbereidingen en de lancering van jouw nieuwe software ontwikkeling.

1. Betrek medewerkers bij interne software ontwikkeling

De afgelopen tijd heb je samen met een aantal software ontwikkelaars druk gesleuteld aan jouw nieuwe webapplicatie, bijvoorbeeld een voorraadapp, een capaciteitsplanning tool, een aanmeldsysteem voor trainingen, een vraag en aanbod platform voor interne vacatures of een centraal monitoring- en rapportagesysteem voor orders. Bij een interne software ontwikkeling, zoals een voorraadbeheersysteem zijn jouw medewerkers de gebruikers. Dat wil niet zeggen dat je de productlancering kunt overslaan en het systeem gewoon in gebruik kunt gaan nemen. Het is belangrijk dat je medewerkers meeneemt in het proces en dat je een kleine groep de nieuwe software laat uitproberen of testen. Op die manier komen eventuele kinderziektes aan het licht en kun je nog finetunen. Dit geeft je meer zekerheid dat je straks bij de livegang een product lanceert dat goed werkt. Tevens raken medewerkers hierdoor betrokken, voelen ze zich gehoord omdat er iets met hun feedback wordt gedaan en je maakt hen ambassadeur van jouw project. Ze zullen hun enthousiasme overbrengen aan collega’s die straks ook met het systeem gaan werken.

2. Betrek de eindgebruiker bij de ontwikkeling van de software

Bij een vraag en aanbod platform heb je niet alleen met interne maar vooral ook met externe gebruikers te maken. Aan de start van de ontwikkeling van jouw nieuwe webapplicatie ben je misschien nog helemaal niet bezig met jouw eindgebruiker, maar vooral met het idee dat je in je hoofd hebt. Jouw gat in de markt, jouw droom, jouw innovatie. Je hebt misschien zelfs al een beeld van hoe de applicatie eruit moet komen te zien. Toch is het belangrijk om jouw klant of eindgebruiker zo vroeg mogelijk bij het software ontwikkeltraject te betrekken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van zogenaamde Design Sprints in het ontwerpproces. Ook tijdens het ontwikkelen is het cruciaal op deze belanghebbenden te betrekken. Kies daarom een software ontwikkelmethode die de gebruiker centraal stelt, denk aan een Agile ontwikkelmethode zoals Scrum. In korte sprints van 1 tot 3 weken worden steeds nieuwe features ontwikkeld, getest en opgeleverd. Je krijgt op die manier continu feedback van de uiteindelijke klant of eindgebruiker. Die feedback is enorm waardevol, want op die manier kun je de functionaliteiten aan laten sluiten op de (veranderende) wensen van de doelgroep.

3. Test je nieuwe software grondig

Tijdens het ontwikkeltraject is het verstandig om de verschillende losse onderdelen of features te testen, maar je wil natuurlijk vooral het eindproduct testen. Vóór de productlancering van je nieuwe software selecteer je daarom een significante groep gebruikers voor de ultieme test. Zij nemen jouw webapplicatie in gebruik en proberen alle functies uit en ze kijken of essentiële functies ontbreken. Vooraf kun je de gebruikers een instructie geven over het gebruik van de applicatie. Zorg altijd voor een aanspreekpunt waar de test-gebruikers met hun vragen terecht kunnen en een (digitaal) formulier waarop ze hun feedback kunnen noteren. Bij een groot project kun je dit uitbreiden met een support-/ticketsysteem, zodat de vragen van de testers gelijk bij de support/IT-afdeling binnenkomen. Je kunt ook een FAQ-pagina toevoegen aan je webapplicatie waarop de meest gestelde vragen al worden beantwoord.

4. Trainen van gebruikers in het gebruik van de software

Als je alle feedback hebt verwerkt, de kinderziektes hebt verwijderd en jouw webapplicatie is volledig naar wens, dan is het bijna tijd om de wereld te laten weten van het bestaan ervan. Bij complexe applicaties kan het verstandig zijn om een selecte groep, bijvoorbeeld alle teamleiders, een training te geven. Zij kunnen dan de eerste vragen van de gebruikers afvangen. Mochten de teamleiders een antwoord niet weten, dan kan vooraf geschreven documentatie zorgen voor de nodige antwoorden. Zijn er nog steeds vragen? Dan kan de supportafdeling van de softwareontwikkelaar benaderd worden.

5. Uitrollen van de software

Eindelijk is het tijd om jouw nieuwe webapplicatie uit te rollen. Communicatie speelt in deze fase de hoofdrol. Kondig de nieuwe software op tijd aan. Dus niet een dag voordat je het in gebruik wilt nemen. Bij een grote lancering kun je denken aan een aankondiging zes maanden vóór de lancering, bij een kleine productontwikkeling is misschien een maand van te voren voldoende. Dat betekent dat je al communiceert met de eindgebruiker tijdens het bouwproces. Houd de gebruikers tussentijds op de hoogte van de ontwikkelingen. Maak ze warm voor het lanceermoment. De uiteindelijke lancering kun je in fases (per afdeling, doelgroep of regio) doen of in één keer. Het voordeel van het uitrollen in fases is, dat je eventuele vragen of feedback mee kunt nemen en kunt verwerken voor de volgende fase wordt uitgerold.

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… LAUNCH!

6. Doorontwikkelen van de software

Eigenlijk is dit iets dat je altijd moet blijven doen: feedback verzamelen en verwerken. Want daarmee blijf je jouw software doorontwikkelen en blijf je aansluiten op de veranderende vraag, markt en gebruikerswensen. Ook onderhoud is een belangrijk onderdeel van je nieuwe software. Laat je systeem onderhouden of voer regelmatig software updates uit. Dit zorgt ervoor dat de prestaties en veiligheid op-en-top blijven. Niemand wil trage en verouderde applicatie. Ook hackers kan je met updates buiten de deur houden. Houd tevens een feature request overzicht (backlog) bij. Bij grote groepen gebruikers ontvang je vaak honderden aanvragen voor nieuwe functionaliteiten. In een backlog kun je zien om welke functionaliteiten het meest wordt gevraagd. Op die manier weet je welke features populair zijn en kun je slimme keuzes maken in je doorontwikkeling.

Meer informatie?
Sta jij aan de start van nieuwe software ontwikkeling? Wij helpen je graag bij met het concept, de ontwikkeling, testfases en productlancering van je nieuwe webapplicatie, mobiele app of online platform.

Dit is onze contactpersoon Vincent van Laarhoven, met hem kan je contact opnemen
Dit is onze contactpersoon Vincent van Laarhoven, met hem kan je contact opnemen

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Bekijk recente artikelen

Ben je meer van de actualiteiten? Hier vind je de meest recente artikelen.  

Software ontwikkeling: 5 veelgemaakte fouten

Om jouw software ontwikkeltraject een zo goed mogelijke kans van slagen te geven, hebben we de 5 meest gemaakte fouten voor je op een rij gezet.

12345