Software ontwikkeling: 5 veelgemaakte fouten

Het is geen eenvoudige klus om software te (laten) ontwikkelen voor een nieuwe webapplicatie, online platform of ter uitbreiding van bestaande software. Je hebt de juiste mensen nodig, het juiste budget, een strakke planning en een vooruitziende blik. Om jouw software ontwikkeltraject een zo goed mogelijke kans van slagen te geven, hebben we de 5 meest gemaakte fouten voor je op een rij gezet.

1. Onderschatting van de complexiteit van software ontwikkeling

Met stip op één staat het onderschatten van de complexiteit van het project. Meestal door een gebrek aan inzicht in alle wensen en eisen. Waar moet de software aan voldoen? Welke functionaliteiten zijn vereist en welke zijn gewenst? Wie gaat de software gebruiken en wie gaat het beheren? Aan welke security maatregelen moet er voldaan worden? Als je software op maat laat maken, is het van belang dat de software developer al deze vragen stelt en antwoorden verzameld. Honderden vragen zouden de revue moeten passeren, voordat er überhaupt één stukje code geschreven wordt. Toch zien we nog maar al te vaak dat er onvoldoende vragen worden gesteld (soms onder het mom van Agile werken), waardoor wensen niet goed in kaart worden gebracht en verwachtingen mijlenver uit elkaar liggen. Het gevaar van ‘aannames doen’ ligt dan op de loer. Het is een tijdsinvestering die je zowel als klant en als software ontwikkelaar moet doen om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van het project. Hierdoor kan de developer beter inschatten hoeveel tijd de softwareontwikkeling kost en welke capaciteit of mankracht ervoor nodig is. En als klant heb je een veel betere indicatie van de kosten en weet je precies wat je mag verwachten.

2. Een verkeerde match tussen klant en software ontwikkelaar

Als de expertise van de software ontwikkelaars niet matcht met het project, dan is het project gedoemd te mislukken. Ga als opdrachtgever dus niet over één nacht ijs. Verdiep je in de verschillende mogelijkheden, software ontwikkelmethodes, ervaring en skills van verschillende leveranciers. Als klant is het natuurlijk je goed recht om ook honderden vragen terug te stellen, zoals welke ontwikkeltijd realistisch is, met welke methode men werkt (Agile of Waterval) en met welke frameworks (Vue, Angular, React, etc.) men werkt (en waarom). Want niet iedere aanpak is geschikt voor jouw project.

3. Gebrek aan tussentijds contact

Houd de vinger aan de pols bij je project. Een software ontwikkeltraject kent soms een lange doorlooptijd, maar het zou niet zo moeten zijn dat je weken niets hoort van de software ontwikkelaar. We hadden het al eerder over de Agile methode, bijvoorbeeld Scrum, waarbij je iedere twee weken een nieuw stuk softare oplevert via sprints. Tussentijds contact met de opdrachtgever is in deze methode noodzakelijk en vaak iets meer vanzelfsprekend, omdat je gaandeweg het software development traject, steeds weer samen bij moet sturen om de volgende fase in te kunnen gaan. Bij de klassieke Waterval methode bouw je meteen naar het eindresultaat toe en is de kans dus wat groter dat er langere tijd geen contact is tussen klant en developer. Bij deze methode komt het daarom vaker voor dat het eindresultaat niet helemaal naar verwachting is. Dat zou zonde zijn, dus zorg voor tussentijdse evaluaties.

4. Niet testen

Meten = weten! Testen kost tijd. En tijd is geld. Dat weten we maar al te goed. Maar ‘niet testen’ kost vaak nog veel meer tijd en geld. Je wilt de garantie dat de software voor jouw mobiele app, webapplicatie of platform goed werkt. Niet alleen op jouw computer of telefoon, maar op allerlei devices, met verschillende beeldschermresoluties, in verschillende browsers en onder verschillende besturingssystemen. De gebruiker wil je niet vermoeien met kinderziektes, trage laadsnelheden of buttons die niet doen wat ze zouden moeten doen. Je wil ze een gebruiksvriendelijke (web)app bieden, ze direct enthousiasmeren en ze verleiden om de app de volgende keer weer te gebruiken. Testen dus!

5. Tijd- en Kostenoverschrijding

Ondanks bovenstaande tips blijft het ontzettend moeilijk om een perfecte doorlooptijd te bepalen voor software ontwikkeling. Maar beter iets te ruim gerekend dan dat deadlines continu overschreden worden, geplande releases weer moeten worden verzet of dat de kosten veel hoger uitvallen dan begroot. Toch is dit één van de meest gemaakte fouten in software ontwikkeling. Het zit ‘m vooral in stap 1: veel vragen stellen aan elkaar, zodat wensen en verwachtingen op één lijn liggen.

BONUS Tip: Vergeet de mens niet!
Om je webapplicatie, platform of mobiele app succesvol te lanceren, is er meer nodig dan alleen de software. Communiceren, communiceren, communiceren! Neem je gebruikers mee in het proces. Of het nu medewerkers of particulieren zijn, het is goed om ze te vertellen over je ideeën, hun behoefte en wensen te peilen en ze te te betrekken bij het proces. Gebruikers zijn namelijk je ambassadeurs en dus de beste marketing die je jezelf maar kunt wensen.

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Meer lezen over digitalisering en software ontwikkeling?

Hier vind je de meest recente artikelen.

12345