Software updaten: waarom het belangrijk is

We hebben ze allemaal al wel eens zien verschijnen op ons computerscherm, tablet of smartphone: een software update! Mocht ik er een keuze in hebben dan is mijn eerste reactie meestal ‘nee, niet nu…’. Misschien klik jij de pop-up om die reden ook wel eens weg. Of je software leverancier geeft aan dat het tijd is voor een update van je online platform of mobile app. Maar waarom zou je die update doen? Alles werkt toch nog prima. Vanwege deze onwetendheid zijn er veel consumenten en bedrijven die updates uitstellen of helemaal niet uitvoeren. Maar is dat wel verstandig? 

Wat is een software update?

Jouw softwareontwikkelaar zit meestal niet stil. Of een project nu is opgeleverd of niet, er zijn altijd verbeteringen door te voeren in de applicatie. We blijven altijd kijken naar optimalisaties door bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten voor te stellen, omdat gebruikers daarnaar vragen of omdat we zien dat deze behoefte er is. Ook kan het zijn dat de software sneller en veiliger kan worden gemaakt. Je hebt dus grofweg drie soorten updates: functionaliteit updates, performance updates en beveiligingsupdates. De ene update is urgenter dan de ander. Vooral de beveiligingsupdate is belangrijk om direct uit te voeren, zodat je software niet kwetsbaar wordt voor bijvoorbeeld aanvallen van buitenaf. 

Een voorbeeld van een update

Het framework waarin wij applicaties ontwikkelen genaamd Laravel, brengt ieder jaar een nieuwe ‘major’ update uit. In de laatste update zat bijvoorbeeld een onderdeel dat developers helpt met het sneller/vollediger onttrekken van informatie uit een database. Dit biedt klanten uiteindelijk meer opties en zorgt voor snellere ontwikkeltijden. Naast zo’n major update voert Laravel ook continu kleine veiligheids- en performance updates uit zodat een applicatie niet kwetsbaar is en snel blijft. 

Het communiceren van updates naar gebruikers

We begrijpen de angst van gebruikers. Mensen zijn tegenwoordig extreem alert op phishing, verdachte mails, spam, etc. Ze durven niet zomaar meer op linkjes of buttons te klikken. Ze vragen zich af of de update wel betrouwbaar is? En zoals we eerder al zeiden, als de applicatie nog gewoon goed werkt, waarom zou je dan updaten? Dit is niet alleen bij particulieren, bij bedrijven werkt het net zo. Ook medewerkers zijn vaak argwanend en voorzichtig met updates. Meestal veroorzaakt door onwetendheid. Als softwareleverancier dien je transparant te zijn in de veranderingen die een update met zich meebrengt. Dit doen we in een ‘changelog’. Een changelog is een logboek van alle wijzigingen die in een update zijn aangebracht. Tevens kan erbij worden vermeld waarom deze update is doorgevoerd.

Het risico van niet updaten

Een software update zorgt ervoor dat je altijd met de nieuwste én veiligste versie van een systeem werkt. Denk aan je website, webapplicatie of mobiele app waar bepaalde programmeertalen en frameworks achter hangen. Je beschikt door de update over de nieuwste functionaliteiten en de beste beveiliging. Je verkleint hiermee de kans dat hackers inbreken op jouw systeem en er met gevoelige data vandoor gaan.. 

Blijf je systemen onderhouden

Door regelmatig updates uit te voeren en je systeem goed te (laten) onderhouden, voorkom je risico’s, maar ook hoge kosten. Beschouw het als een continu proces. Reserveer niet alleen tijd, maar ook zeker budget voor het onderhoud van je systemen. Zeker als je meerdere systemen binnen je bedrijf gebruikt en met gevoelige informatie werkt. De beveiligingsupdates hebben de hoogste prioriteit, maar ook de functionaliteit updates en performance updates hebben veel toegevoegde waarde.

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Meer lezen over digitalisering en software ontwikkeling?

Hier vind je de meest recente artikelen.

12345