Waarom maatwerk software voor je charterportaal.

Steeds meer organisaties kiezen bewust voor het digitaliseren en automatiseren van processen. Het biedt hen verschillende voordelen. Denk aan het verkleinen van de foutmarge, het automatisch laten uitwisselen van data tussen systemen en het wegnemen van menselijk handelen uit bedrijfsprocessen. Bij deze digitalisering heb je de keuze uit bestaande software en maatwerk software ontwikkeling. In dit artikel zoomen we in op de voordelen van een maatwerk softwarepakket. Wat maakt deze keuze interessanter dan het afnemen van een bestaande applicatie in de markt?

Zelf hebben we een ruime ervaring in het ontwikkelen van software, passend bij de wensen van gebruikers. Eerder ontwikkelden wij bijvoorbeeld een charterportaal, dat de brug vormt tussen een intern Transport Management Systeem (TMS) en de data in de boordcomputer van een flexibel inzetbare charter. Bij dit portaal is bewust gekozen voor maatwerk.

Dit verstaan we onder maatwerk software

Onder maatwerk software verstaan we applicaties die zijn toegespitst op de wensen van een gebruiker. Het gaat om unieke software; het is de beste oplossing voor jouw organisatie. Bij deze applicaties wordt niet alleen gekozen voor een maatwerk UX om gebruikers een optimale ervaring te kunnen bieden, maar kiezen we daarnaast voor maatwerk koppelingen naar de systemen binnen het bestaande IT-landschap van je organisatie.

Het gebruik van deze koppelingen maakt een vloeiende uitwisseling van data tussen systemen mogelijk. Denk aan de data die verzameld is binnen het charterportaal en moet worden doorgezet naar het boekhoudpakket van de financiële administratie van de organisatie. Middels een maatwerk koppeling tussen het charterportaal en de webapplicatie is hierbij geen menselijk handelen meer nodig.

Voordelen van het gebruik van maatwerk software

Met het bovenstaande punt, het wegnemen van het menselijk handelen uit bedrijfsprocessen, wordt een belangrijk eerste voordeel genoemd van een maatwerk webapplicatie. Ook het feit dat zo’n applicatie volledig is toegesneden op de behoeften van jouw medewerkers is een voordeel van deze oplossingen.

Interface tussen bestaande software oplossingen

Het voorbeeld van de koppeling tussen het charterportaal en het online boekhoudpakket is slechts een voorbeeld van de mogelijkheden die men heeft. Kies je voor bestaande software, dan zal deze zelden volledig aansluiten op de systemen die momenteel intern gebruikt worden. Het maakt dat mogelijk niet alle systemen kunnen worden aangesloten, als gevolg waarvan er nog steeds handmatige handelingen benodigd zijn voor de uitwisseling van data.

Door maatwerk software te laten ontwikkelen kun je ervoor zorgen dat er een interface ontstaat, die de uitwisseling van data tussen alle gerelateerde applicaties binnen het landschap van de organisatie mogelijk maakt. Het ontwikkelen van deze geautomatiseerde koppelingen maakt dat data altijd up-to-date wordt weergegeven in systemen. De kans op fouten in bijvoorbeeld de afwikkeling van facturen van charters neemt hiermee sterk af.

Snelle aanpassingen aan de functionaliteit van software mogelijk

Een ander belangrijk voordeel van de keuze voor maatwerk software is de mogelijkheid om snel nieuwe functionaliteit toe te laten voegen, op het moment dat medewerkers hierom vragen. Het laten ontwikkelen van maatwerk software gaat vaak gepaard met korte sprints, waarin steeds een klein stukje functionaliteit wordt toegevoegd.

Kies je voor een bestaand softwarepakket, dan is de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit veel lastiger. Je bent hiervoor afhankelijk van de uitgevende organisatie van deze software. De wensen die jij hebt om efficiënter te kunnen werken komen mogelijk niet overeen met de wensen van andere afnemers; je ideeën voor een verandering aan deze software zullen hierdoor niet direct worden opgepakt.

Gebruiksvriendelijkheid van maatwerk software

Over het toevoegen van nieuwe functies op basis van de wensen van andere gebruikers gesproken; het komt de gebruiksvriendelijkheid van software vaak niet ten goede. Een applicatie bevat mogelijk veel meer opties en functies dan jouw medewerkers nodig hebben. Bij de keuze voor maatwerk software is daarvan geen sprake: developers ontwikkelen de software zo, dat deze precies past bij de behoeften van jouw collega’s. Het maakt het gebruik ervan makkelijker, daar er geen knoppen en velden voorkomen die niet relevant zijn voor je organisatie.

Om het voorbeeld van het maatwerk charterportaal nog eens aan te halen: het ene transportbedrijf heeft behoefte aan een mogelijkheid om ook kosten voor tol onderweg in het portaal in te kunnen voeren. Andere bedrijven werken uitsluitend binnen Nederland, waardoor deze wens niet speelt.

Wees de eigenaar van de software

Bij producten die als software as a service worden aangeboden betaal je normaliter per licentie. De overstap naar een ander pakket is hierbij ingewikkeld; het biedt vaak net iets andere functies dan je huidige pakket en werkt op een nieuwe manier. Door te kiezen voor maatwerk software ben je de eigenaar van het pakket. Je kunt de sleutel tot het systeem overdragen aan een andere leverancier, om deze te laten helpen bij het verder optimaliseren hiervan. Dit is in veel gevallen efficiënter.

Aan de slag met maatwerk software voor jouw bedrijf

Twijfel je momenteel nog tussen standaard- en maatwerk software? Bieden de standaard pakketten niet wat jij zoekt? Of wil je overstappen van een bestaande oplossing naar een maatwerk pakket? Ik vertel je graag meer over de rol die Scrumble hierin kan spelen. Wij hebben meermaals een compleet maatwerk oplossing ontwikkeld voor onze opdrachtgevers. De kennis en ervaring die onze developers hierbij hebben opgedaan, zetten we graag in om jouw bedrijf verder te helpen.

Neem gerust contact met me op, zodat we samen door kunnen praten over de precieze behoeften van jouw organisatie.

Nog niet overtuigd? Bekijk onze Case

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Meer lezen over digitalisering en software ontwikkeling?

Hier vind je de meest recente artikelen.

Slimme, maatwerk software voor de industrie

Vertrouwen van klanten versterken door technologische innovatie: Dit artikel onderzoekt hoe technologische vooruitgang kan helpen om klantvertrouwen te vergroten en klantloyaliteit te verbeteren in de e-commerce sector.

Versterken van klantvertrouwen middels technologische innovatie

Vertrouwen van klanten versterken door technologische innovatie: Dit artikel onderzoekt hoe technologische vooruitgang kan helpen om klantvertrouwen te vergroten en klantloyaliteit te verbeteren in de e-commerce sector.

12345