Dit is een vraag die veel bedrijven zichzelf stellen zodra ze een webapplicatie, mobiele app, platform of portaal willen (laten) ontwikkelen. Het is best een ingewikkelde vraag, want er is geen eenduidig antwoord op te geven. Of ict-outsourcing slim is, hangt namelijk af van meerdere factoren, zoals je wensen, bedrijfssituatie, budget, doelen, de markt en de complexiteit van het project. Heb je de juiste mensen al in dienst? Dan stel je jezelf deze vraag niet. Maar wel als je capaciteit te kort komt of een andere expertise nodig hebt. Het ene bedrijf haalt liever specialisten in huis, een ander huurt een software bureau in en een derde organisatie besteed het werk uit naar het buitenland. Voor iedere keuze is wat te zeggen. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Daarom nemen we je mee in de afweging in-house vs outsourcing.
In-house team
Organisaties kunnen tegenwoordig niet meer om digitalisering en nieuwe technologieën heen. Om te groeien en wendbaar te blijven, moet je jouw organisatie blijven doorontwikkelen. Maar ontwikkelen jouw IT’ers mee? Je kunt niet altijd verwachten dat bestaande medewerkers kennis hebben van de nieuwste technieken. Je kunt kiezen voor bijscholing, maar misschien ligt het meer voor de hand om een nieuwe medewerker in dienst te nemen. De vraag is echter waar leg je de focus op? Wordt het een specialist of iemand die in de breedte inzetbaar is?
Voordeel van in-house vs outsourcing is, dat je iemand in dienst neemt die alleen maar voor jouw bedrijf werkt, betrokken is en jouw bedrijf na een tijdje door-en-door kent. Daarnaast blijft het intellectueel eigendom van alle software ontwikkelingen in handen van jouw bedrijf. De software draait in eigen huis, op jouw eigen servers en systemen en je houdt controle over de werkzaamheden en resultaten.
Maar… goede software developers zijn schaars. Het is moeilijk om ze te vinden en aan je bedrijf te binden. Een sollicitatieprocedure kost tijd, geld en energie. En de vraag is of je dan uiteindelijk de juiste persoon in huis hebt gehaald? Blijft de nieuwe medewerker loyaal aan jouw bedrijf of kiest hij ervoor om door te groeien bij een vooruitstrevende startup? Is er genoeg werk en wat doe je als nieuwe projecten uitblijven en de salariskosten van eigen personeel enorm gaat drukken op de winst. Alles in eigen huis houden, kan je bedrijf minder flexibel maken. Zeker op gebied van innovatie.
IT Outsourcing
Outsourcing geeft je toegang tot talent buiten je organisatie, waardoor je sneller kunt groeien en kwaliteit kunt verhogen, zonder dat je ergens aan vast zit. Deze externen hoef je niet te trainen of begeleiden. Zij hebben de expertise al. Een softwarebureau heeft vaak verschillende specialismen in huis, zoals een UX designer, devops engineer, frontender en backender. Hiermee huur je dus eigenlijk een heel team van specialisten in. Je kunt via outsourcing makkelijker piekbelasting opvangen en dus kun je snel op- en afschalen. Het uurtarief van externe inhuur ligt natuurlijk wel hoger dan van een vaste medewerker, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit en expertise van het bureau vaak hoger zal zijn en de benodigde uren minder. Daarnaast heb je geen extra werkgeverslasten, zoals loonheffing, verzekeringen, kosten voor trainingen of teamuitjes. En jouw vaste personeel kan zich weer meer focussen op haar kerntaken. Met een softwarebureau maak je makkelijker afspraken over deadlines, productlanceringen en ontwikkeltijd. Eigen medewerkers hebben vaak ook andere prioriteiten. Je kunt ook de time-to-market flink verkorten door de software ontwikkeling uit te besteden.
Maar… outsourcen heeft niet alleen maar voordelen. Een softwarebureau moet de ins & outs van jouw organisatie nog leren kennen; jouw systemen, jouw medewerkers, jouw idee voor een nieuw product. Er is, vooral in het begin maar ook later in het proces, veel overleg nodig en een goede communicatie tussen opdrachtgever en de digital agency om tot een succesvol eindproduct te komen. Outsourcen betekent dus niet dat het jou als bedrijf geen tijd meer kost. Ander nadeel is dat een softwarebureau voor verschillende opdrachtgevers werkt. De focus ligt niet alleen op jouw innovatieproject. Daarnaast ligt het intellectueel eigendom van de software die ontwikkeld wordt niet altijd bij jou. En jij blijft eindverantwoordelijk, dus je zult de werkzaamheden en resultaten goed moeten monitoren en bijsturen waar nodig.
Outsourcing in Nederland vs Nearshore/Offshore
Lijkt uitbesteden jou een goede keuze, dan zijn er nog steeds een aantal opties om te overwegen. Ga je namelijk op zoek naar een software ontwikkelaar in eigen land of in het buitenland? En blijf je dan dichtbij, net over de grens, in Europa of ga je over zee, naar een ander continent of lagelonenland?
Uitbesteden in Nederland
Bedrijven die voor ict-outsourcing in Nederland kiezen, maken die afweging vaak op basis van taal, cultuur, tijdzones, kwaliteit dicht bij huis en de mogelijkheid om elkaar live te spreken en zien.
Nearshore outsourcing
Bij nearshore besteed je het werk uit aan een land dat geografisch gezien niet heel ver weg ligt, de tijd- en cultuurverschillen minimaal zijn, maar waar de kosten wel lager zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Oekraïne, dat bekend staat als land met goede programmeurs. Het is een soort middenweg tussen onshore en offshore uitbesteden.
Een nadeel van uitbesteden over de grens is dat je minder zicht hebt op het proces. Verdiep je dus goed in de leverancier die je kiest. Is het een betrouwbare partij? Leveren ze kwaliteit? Spreken ze goed Engels?
Offshore outsourcing
Bedrijven die écht een kostenvoordeel willen behalen en grote projecten draaien, kiezen voor offshore outsourcing. In landen zoals India of Taiwan liggen de lonen nóg lager, vaak wel meer dan 70% ten opzichte van Nederland.
Maar aan offshore outsourcing kleven ook veel risico’s. Naast het grote tijdsverschil, wat vergaderen soms lastig maakt, is er vaak een duidelijke taal- en cultuurbarrière. In Nederland vinden we het halen van deadlines bijvoorbeeld heel normaal. In andere landen zijn strakke afspraken soms minder goed te maken, waardoor niet alleen deadlines worden overschreden, maar vaak ook budgetten. Daarnaast kennen deze landen grote IT-bedrijven waar veel developers werken. Die ontwikkelaars shiften wel eens van project naar project, waardoor niet altijd dezelfde persoon aan jouw project werkt of je niet altijd dezelfde contactpersoon hebt. Je zou kunnen overwegen om een Nederlandse projectmanager naar dat land uit te zenden of een projectmanager aldaar in te huren. Ook dit vraagt om goede afspraken en duidelijke richtlijnen.
Waar kies je nu voor?
We hopen dat we je meer inzicht hebben gegeven in de voor- en nadelen van outsourcing vs in-house voor maatwerk software ontwikkeling. Voor alle opties is wat te zeggen. We kunnen ons voorstellen dat het nog steeds ingewikkeld is welke keuze het beste past bij jouw bedrijf. We denken graag met je mee, dus bel ons gerust.