Logistieke software op maat: 5 digitaliseringskansen

Nederland behoort tot één van de topspelers in de logistieke wereld. Om die positie te behouden, moeten we continu blijven innoveren, optimaal samenwerken en processen vereenvoudigen, versnellen en efficiënter inrichten. Denk aan een efficiëntere ritplanning, het voorkomen van lege vrachtwagens, een optimaal orderpicksysteem in het magazijn, soepele interacties tussen systemen van supply chain partners, geavanceerde voorraadbeheer of kortere levertijden. De winst zit ‘m vooral in efficiency. Marges zijn klein in de transport- en logistieke sector, dus iedere minuut die je kunt besparen, is van groot belang. Digitalisering speelt hierin een grote rol.

Welke logistieke processen ga je automatiseren?

Onderzoek eerst waar je de grootste winst kunt behalen qua efficiëntie, kosten of schaalbaarheid. Dit is per bedrijf verschillend. Voor een logistieke dienstverlener die zich bijvoorbeeld richt op fijnmazige distributie zijn magazijnbeheer en snelle levertijden wellicht erg belangrijk. Voor een wat kleiner logistiek bedrijf, dat bijvoorbeeld gespecialiseerd is in koeltransport, staan betrouwbaarheid en planning voorop. Waar de eerstgenoemde kiest voor een standaard Saas oplossing, zoals een Warehouse management systeem (WMS), kiest de tweede wellicht voor warehouse software op maat, omdat ze een unieke dienstverlening hebben waar geen standaard logistieke planningssoftware voor bestaat.

5 digitaliseringskansen binnen de logistiek

Binnen de transport- en logistieke sector zijn er tal van kansen op het gebied van digitalisering. We geven je graag wat inspiratie met deze vijf digitaliseringskansen.

1. De planning vereenvoudigen

Laat jij jouw chauffeurs zelf hun route uitstippelen of doet een planner dit? Een groot verschil. Iemand die de hele dag niets anders doet dan routes plannen, zal dit vast sneller en beter kunnen dan voor wie het geen dagelijks werk is. Maar wat nu als planningssoftware het werk van de planner nóg makkelijker kan maken? Je hoeft alleen maar de adressen en orders in te voeren in het systeem, inclusief eventuele randvoorwaarden of bijzonderheden van de order, zoals bijvoorbeeld koeltransport of chemische stoffen. De planningstool doet de rest. Je ontvangt een optimale transportplanning, sneller en efficiënter. Je bespaart niet alleen personeelskosten, maar ook transportkosten doordat je totale wagenpark optimaal wordt ingepland. Je kunt de software uitbreiden zodat chauffeurs bijvoorbeeld automatisch de planning op hun boordcomputer of app ontvangen of zodat klanten een berichtje ontvangen over hoe laat de chauffeur verwacht wordt. De planner blijft de controle houden, kan handmatig aanpassingen doen en heeft meer tijd over voor andere werkzaamheden.

Plannen doe je natuurlijk niet alleen in de transport industrie. Je kunt ook de planning vereenvoudigen voor het inplannen van ploegendiensten, personenvervoer, projecten, productie, vakanties, trainingen, etc..

2. Geef je klant of ketenpartner zelf de controle via een online portaal

Tijden zijn veranderd. Waar we vroeger via fax, telefoon of e-mail een adres- of abonnementswijziging doorgaven aan een bedrijf, willen we dit tegenwoordig zelf aan kunnen passen. Een paar weken lang een extra sportzender op je televisie ontvangen om het EK Voetbal te kunnen kijken of je telefoonabonnement omzetten van 4G naar 5G kan met een paar klikken via je eigen persoonlijke klantportaal van aanbieders als Ziggo, KPN, Tele2, etc. Je ontvangt automatisch een nieuw contract en de factuur. Volledig geautomatiseerd.

Een klantportaal is ook ideaal voor logistieke diensten. Laat supply chain partners hun eigen orders inschieten, aanpassen en inplannen. Dit zorgt voor een betere afstemming, bevordert de samenwerking en geeft de klant het gevoel van controle. Met maatwerk software zorg je ervoor dat het klantportaal jouw bedrijfsuitstraling heeft en dat de klant real time informatie ontvangt over de status van zijn order.

schermafbeelding met informatie over een rit in het charterportaal van GVT transport & logistics

3. In één dashboard het totale overzicht

In één oogopslag de status van alle zendingen volgen, prestaties van vervoerders monitoren of rapportages uitdraaien om te kijken in welke regio je de meeste omzet behaalt. Meten = weten. Door real-time zicht op je logistieke processen kun je betere voorspellingen maken, proactief sturen en ontdek je trends of hiaten.

Zo’n dashboard kun je ook in de vorm van een app ontwikkelen, zodat iedere medewerker de informatie kan inzien of gebruiken, vanuit iedere locatie.

4. Laat systemen met elkaar praten

Hoe fijn zou het zijn als je optimaal kunt samenwerken en afstemmen met andere afdelingen binnen je eigen organisatie? Veel bedrijven werken bijvoorbeeld met urenregistratie software. Medewerkers noteren hierin de gewerkte uren per project. Daarnaast maken bedrijven gebruik van bijvoorbeeld planning- en administratie software. De systemen werken vaak onafhankelijk van elkaar. Dit betekent veel handmatig werk, denk aan het overtypen van data, zoals uren die op een project zijn gewerkt en gefactureerd moeten worden naar de klant. Een intensieve foutgevoelige klus. Het zou natuurlijk veel fijner zijn als de uren van de medewerker via het planningssysteem al worden getoond, zodat de medewerker deze alleen nog maar hoeft te accorderen of wijzigen. Vervolgens kun je automatisch een factuur laten genereren die naar de klant wordt verstuurd. Als systemen met elkaar kunnen praten, kun je veel tijdwinst genereren, fouten voorkomen en kosten besparen.

Je kunt ook pakketten van ketenpartners of klanten via een API koppelen aan jouw systemen. Samenwerken wordt daardoor eenvoudiger en leuker.

5. Jouw logistieke processen nog efficiënter met maatwerk software

Als logistieke dienstverlener heb je wellicht een webshop, warehouse of biedt je distributie oplossingen aan. Grote kans dat je beschikt over een Warehouse Management Systeem (WMS). Heb je gekozen voor een standaard SaaS oplossing, zoals een WMS? Dan profiteer je van een systeem dat zichzelf al heeft bewezen en dat continu onderhouden wordt door de softwareleverancier. De software is voorzien van de laatste updates en er worden nieuwe functionaliteiten ontwikkeld voor grote groepen gebruikers. Het nadeel is dat je afhankelijk bent van de software aanbieder en de ontwikkelingen die hij doorvoert. Je hebt daar weinig of geen invloed op. En kun je met standaard software alle data genereren die je nodig hebt om bijvoorbeeld voorspellingen te doen of beslissingen te nemen? Is het systeem voldoende aangesloten op jouw unieke bedrijfsprocessen? Of zit daar juist de efficiencyslag die je nog wilt maken?.

Wil je software op je eigen eisen en wensen laten aansluiten, dan kun je niet om maatwerk software heen. Zo kun je bijvoorbeeld een WMS koppelen aan een API met een dashboard dat je in de productiehal hangt en waarmee je medewerkers inzicht geeft in hun productiviteit en dagdoelstellingen. Of ontwikkel een applicatie die klanten en vervoerders inzicht geeft in jouw dockplanning en hen de mogelijkheid geeft om zelf laad- en losmomenten in te plannen. Wil je meer doen op het gebied van duurzaamheid denk dan eens aan software die chauffeurs inzicht geeft in brandstofverbruik en goed rijgedrag stimuleert. Met maatwerk software kun je nog meer het verschil maken in deze snel veranderende sector. Niet alleen qua efficiency, maar ook op het gebied van kosten en/of schaalbaarheid van je logistieke dienstverlening.

Wil je nog meer inspiratie?
Scrumble ontwikkelt digitale oplossingen voor snel groeiende bedrijven in de logistiek en transportsector. Weet je nog niet welke digitale inhaalslag jij zou kunnen maken? We denken graag met je mee.

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Meer lezen over digitalisering en software ontwikkeling?

Hier vind je de meest recente artikelen.

Wat is fulfilment software?

Fulfilment software optimaliseert het volledige logistieke proces, van voorraadbeheer tot levering. Het verhoogt efficiëntie en klanttevredenheid door processen te automatiseren en systemen te koppelen.

12345