YouTube

Ad pre-testing platform dat merken in staat stelt om hun advertenties vooraf te testen op hun effectiviteit.

Technologieën

Koppelingen

“Zeer gedreven en gepassioneerde groep developers die niet alleen uitvoeren maar op elke mogelijke manier meedenken.”

– Daan van der Wiele – Head of Marketing & Product

Introductie Junbi

Junbi is een online advertentie pre-testing platform dat merken en bureaus in staat stelt om hun YouTube-advertenties te testen op effectiviteit voordat ze worden gepubliceerd. Met kunstmatige intelligentie (AI) biedt Junbi een snelle en schaalbare oplossing om advertenties te evalueren op basis van drie kernfactoren die bepalend zijn voor online advertentiesucces:

  • Brand attention: Trekt de advertentie voldoende aandacht naar het merk?
  • Ad breakthrough: Kan de advertentie concurreren met alle drukte op het scherm?
  • Cognitive ease: Is de advertentie eenvoudig te verwerken door duidelijke visuele aandachtsgebieden?

Het probleem dat Junbi oplost

Het idee achter Junbi is ontstaan uit de wens om een objectieve en kwantitatieve methode te bieden voor het evalueren van YouTube-advertenties.  Hiermee vermijden we discussie en meningsverschillen over de effectiviteit van creatieve media op YouTube.

Doelen van Junbi

Junbi is ontworpen met verschillende doelen in gedachten:

  • De effectiviteit van videoadvertenties op YouTube verbeteren.
  • Merken en bureaus een snel en schaalbaar alternatief te bieden voor neurowetenschappelijk onderzoek voor videoadvertenties, met betrouwbare en objectieve resultaten.
  • Google helpen om hun klanten te adviseren over wat het beste werkt, naast het gebruik van checklists en andere handmatige processen.
  • De basis leggen voor verdere versies van het advertentietestplatform dat zal worden geoptimaliseerd op basis van prestatiegegevens en andere belangrijke criteria.

Hoe werkt Junbi?

  1. Video uploaden: Begin met het uploaden van een video in .mov of .mp4 formaat.
  2. Advertentiegegevens invullen: Geef details zoals de naam van de pre-test en het merk dat in de video verschijnt.
  3. Selecteer de YouTube videospeler modus: Kies tussen mobiel, volledig scherm, desktop enz. voor relevante resultaten.
  4. Kies een ad-type: Dit is belangrijk omdat verschillende ad-types verschillend worden bekeken en geëvalueerd op YouTube.
  5. Genereren van de voorspelling: Junbi analyseert de video en genereert een attention heatmap en effectiviteitsscores.
  6. Bekijk je resultaten: Je krijgt een overzicht van de prestaties van de advertentie, waaronder de drie kernfactoren.

Tips om het maximale uit Junbi te halen

  • Brand attention: Toon branding aan het begin en einde van de video. Daardoor blijft het beter hangen.
  • Ad breakthrough: Om de aandacht te versterken ten opzichte van de rest van YouTube: maak gebruik van gezichten, heldere focuspunten en tekst met een hoog contrast.
  • Cognitive ease: Voorkom het gebruik van te veel focuspunten of plotselinge scènewisselingen. Deze kunnen het cognitief gemak verminderen.

Samenwerking met Scrumble

Junbi vloeide voort uit een samenwerking tussen het moederbedrijf van Expoze.io en Scrumble, welke relatie langer teruggaat. De keuze was destijds voor ons gevallen doordat er in extreem korte tijd een technisch uitdagend product ontwikkeld moest worden. Gezien onze ruime ervaring online platforms en koppelingen met AI’s was dit een logische keuze, omdat we de technische haalbaarheid en kwaliteit konden garanderen.

De oprichters van Junbi en moederbedrijf Alpha.One hebben hun expertise op het gebied van neuromarketingonderzoek in samenwerking met onze expertise op het gebied van software development ingezet om voor YouTube deze tool te ontwikkelen. 

Resultaten van Junbi

Junbi is in de eerste fase gericht op 10 grote bètatestorganisaties uit de Benelux (topklanten van YouTube). Het platform heeft bewezen een exclusief voordeel te bieden aan deze gebruikers, waardoor ze hun advertenties kunnen optimaliseren en een groter rendement op hun investering kunnen realiseren.