Lekkerland
Leveranciersportaal voor afwijkingen
Koppelingen
- Cargosnap
- Legmis ERP
“De samenwerking kenmerkte zich door een informele en toch professionele sfeer met een single point of contact gesprekspartner / projectleider voor de verschillende onderdelen. Bij Scrumble denken ze in mogelijkheden en transparante en flexibele oplossingen.”
– Paul van Gorp, Senior Consultant Supply Chain bij Lekkerland
Wat is het afwijkingenportaal?
In de dynamische wereld van supply chain management is accuraatheid van data essentieel. Om kwaliteit te borgen en de juiste artikelen te picken, packen en versturen, moeten zoveel mogelijk logistieke transacties via EAN scans verlopen. Om dit mogelijk te maken zijn een barcode op alle verpakkingen vereist.
Het afwijkingenportaal, een webapplicatie ontwikkeld voor Lekkerland Nederland, richt zich op het gestroomlijnd opvolgen van afwijkingen met betrekking tot deze barcodes en de bijbehorende EAN masterdata die mogelijk ontbreekt. Het verwijdert inefficiënties en menselijke fouten die gepaard gaan met het traditionele proces van afwijkingenbeheer.
De problemen die het afwijkingenportaal oplost
Voorheen werden afwijkingen in barcodes bij goederenontvangst handmatig gerapporteerd en bijgehouden, wat leidde tot een inconsistente administratie en vertraging in de communicatie met leveranciers. De volgende uitdagingen speelde er:
- Belanghebbenden hebben een eigen werkwijze voor afwijkingen, waardoor informatie in sommige gevallen niet beschikbaar is of onvolledig wordt geadministreerd.
- Er is geen real-time overzicht van statussen per leverancier, verantwoordelijke, klachttype etc.
- Er zijn per leverancier losse Excel sheets in verschillende formats, wat moeilijk te synchroniseren, foutgevoeliger en arbeidsintensiever is om te verwerken. Ook opvolging van voortgang is daardoor lastiger.
- Monitoring van de stappen die worden genomen om een probleem op te lossen ontbreekt, waardoor leveranciers niet aangesproken kunnen worden op het nemen van maatregelen.
Wij hebben dit proces verandert door een centraal portaal te ontwikkelen dat Lekkerland Nederland en haar partners in staat stelt om online en in dezelfde omgeving afwijkingen in te zien en af te handelen.

Hoe werkt het afwijkingenportaal?
Er worden een viertal stappen doorlopen bij het managen van afwijkingen:
- Bij goederenontvangst worden afwijkingen gedetecteerd en ingevoerd in het ERP systeem.
- Wanneer afwijkingen zijn ingevoerd, worden deze automatisch via een koppeling in het portaal opgeslagen.
- Op basis van nieuwe afwijkingen, veranderingen in status en verstreken data, stuurt het portaal meldingen naar verantwoordelijke gebruikers.
- Gebruikers werken via een duidelijke workflow de status van de meldingen bij.
Los van het managen van afwijkingen, kan een medewerker of leverancier ook altijd inloggen om inzicht in meldingen te krijgen.
Het portaal verbindt tevens naadloos met CargoSnap, zodat foto’s van afwijkingen kunnen worden bijgevoegd. Hierdoor wordt het proces van claimbehandeling en creditering versneld.
Doelstelling van afwijkingenportaal
Het afwijkingenportaal draagt bij aan de professionalisering van Lekkerland door:
- Een uniform proces te creëren voor de registratie en opvolging van afwijkingen.
- Automatische triggers in te stellen om de opvolging en doorlooptijden te waarborgen.
- Samenwerking met partners en leveranciers overzichtelijk te maken.
- Tijd te besparen en menselijke fouten te minimaliseren.

Samenwerking met Scrumble
Lekkerland Nederland heeft voor ons gekozen vanwege onze ervaring in vergelijkbare projecten en de agile manier van samenwerken. Met name de korte levertijden en het snel kunnen schakelen waren doorslaggevend in de keuze voor ons als digitaliseringspartner.
