Ondernemers zien de concurrentie op het internet fors toenemen de laatste jaren. Het openen van een webshop is steeds makkelijker geworden, mede door de opkomst van dropshipping en fulfilment. Bedrijven hoeven in het eerste geval zelf geen voorraad aan te houden, waardoor het ondernemersrisico heel beperkt is. Bestellingen worden vanaf de leverancier direct naar de consument verstuurd. In het tweede geval heeft men weliswaar een eigen voorraad, maar worden bestellingen verwerkt door een externe partij. Een groot eigen magazijn is daarmee niet langer vereist.
De combinatie van een groeiende concurrentie en consumenten die steeds meer besteden in webshops, maakt dat bedrijven slimmer en efficiënter moeten werken dan de partijen om hen heen. Consumenten hechten zich steeds minder aan bedrijven, daar waar men voorheen vaak voor een vaste aanbieder koos.
Een van de e-commerce trends op dit moment is de toepassing van datasynchronisatie en marketing automation. In dit artikel vertel ik je aan de hand van een casus bij een andere klant meer over deze trends.
Dit verstaat men onder datasynchronisatie
Datasynchronisatie omvat het geautomatiseerd delen van data tussen verschillende systemen binnen het IT-landschap van een organisatie. Niet alleen in de e-commerce wordt ingezet op gecombineerde datastromen; men ziet het ook steeds meer in andere sectoren. Het geautomatiseerd delen van data biedt verschillende voordelen. Denk aan het feit dat de werkdruk op het personeel afneemt, waardoor zij zich kunnen focussen op andere taken. Of denk aan de foutmarge die daalt met een dergelijke geautomatiseerde uitwisseling. Je hebt in de verschillende systemen altijd realtime, up-to-date data tot je beschikking.
Koppelingen tussen verschillende interne systemen
Voor een van onze klanten bouwden we een maatwerk datasynchronisatie platform. Dit platform vormt de koppeling tussen twee systemen, in dit geval het e-commerce platform Lightspeed en de e-mail service provider (ESP) Copernica. Die laatste applicatie maakt e-mail marketing heel eenvoudig voor bedrijven, waarover later in dit artikel meer.
Zou dit datasynchronisatie platform nooit ontwikkeld zijn, dan moet data voortdurend handmatig overgezet worden. Dit betekent concreet het periodiek exporteren van data uit de e-commerce software, om dit vervolgens te importeren in de software voor e-mailcampagnes. Dat is bepaald niet efficiënt en maakt het risico op fouten groot. Denk aan een situatie waarin een verouderd bestand geïmporteerd wordt in de marketing automation software.
Andere koppelingen tussen systemen
Het genoemde voorbeeld is slechts een van de opties die je hebt. Kijk zelf ook eens naar het IT-landschap van je organisatie en de (handmatige) datastromen die je daarbinnen kunt onderscheiden. Mogelijk exporteer je data uit je e-commerce software om deze vervolgens te gebruiken in de software voor het voorraadbeheer. Of denk aan het exporteren van bestellingen, die je vervolgens handmatig importeert in het portaal van een logistiek dienstverlener.
Een datasynchronisatie platform ontwikkelen voor het automatiseren van dergelijke datastromen biedt je organisatie veel meerwaarde.
Marketing op basis van data over consumenten
Terug naar de casus, waarbij de data uit Lightspeed geautomatiseerd wordt overgezet naar de marketing automation software die dit bedrijf gebruikt. Data over consumenten is in de huidige tijd ontzettend veel waard; het helpt je de concurrentie te overtreffen. Iemand die geïnteresseerd is in duurzame producten wenst andere aanbiedingen per e-mail te ontvangen dan de klant die bijvoorbeeld zoekt naar een zo goedkoop mogelijk product. Marketing automation helpt hierbij.
Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om consumenten een geautomatiseerde follow-up toe te sturen, wanneer zij producten aan hun winkelmand toevoegen zonder deze af te rekenen. Je kent de e-mails wellicht, waarmee je zelf herinnerd werd aan de gevulde winkelmand in een webshop.
Of denk aan data over het zoekgedrag van een consument. Het helpt je te bepalen in welke producten of diensten potentiële klanten geïnteresseerd zijn. Op basis van die interesses kun je de consument een persoonlijk aanbod doen, bijvoorbeeld door per e-mail een kortingscode te versturen voor dat specifieke (duurzame) product.
Inzetten op het aanbieden van gepersonaliseerde content
Marketing automation tools zijn sterk gericht op het geautomatiseerd aanbieden van gepersonaliseerde content aan gebruikers. Inzetten op het faciliteren van deze gepersonaliseerde ervaringen aan consumenten vergroot de kans dat zij een bepaald product of dienst afnemen. Het versterkt de band tussen een verkoper en afnemer.
Iemand die geïnteresseerd is in hondenvoer wil aanbiedingen ontvangen die gerelateerd zijn aan dit product, of bijvoorbeeld aan hondenspeeltjes. Daar waar diezelfde content achterwege wordt gelaten voor iemand die zoekt naar konijnenvoer. Deze wil naast konijnenvoer wellicht ook zaagsel, stro en hooi aangeboden krijgen.
Dergelijke dynamische content wordt niet alleen aangeboden aan bestaande klanten; gebruik het juist ook om potentiële nieuwe klanten aan je organisatie te bieden. Er zijn verschillende momenten in de customer journey binnen een webshop, waar de toepassing van gepersonaliseerde marketing automation interessant is.
Breng de customer journey van klanten in kaart
Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met het toepassen van marketing automation tools, is het zaak om de customer journey van consumenten in kaart te brengen. Mogelijk maak je hierbij gebruik van meerdere kanalen. Het in kaart brengen daarvan is belangrijk om te bepalen vanuit welke bronnen data via het datasynchronisatie platform naar de marketing automation software moet worden geloodst.
Marketing automation heeft immers het grootste effect, wanneer je zoveel mogelijk data over consumenten verzamelt.
Voordelen van maatwerk oplossingen
In de beschreven casus maakt een ondernemer gebruik van bestaande software, die middels een maatwerk platform aan elkaar gekoppeld is. De keuze voor maatwerk biedt de ondernemer hier tal van voordelen. In e-commerce land volgen de ontwikkelingen zich op hoog tempo op. Denk hierbij niet alleen aan de toepassing van marketing automation, maar bijvoorbeeld ook aan die van AI en de daaraan gekoppelde chatbots.
Het maakt dat koppelingen tussen systemen dynamisch moeten zijn. Je wilt op termijn wellicht ook andere systemen of meerdere kanalen voor de verkoop van producten aan het datasynchronisatie platform koppelen. Kies je voor een bestaande oplossing, dan is het vaak niet gemakkelijk om deze aan te laten passen naar de wensen van je organisatie. Bij maatwerk oplossingen heb je die mogelijkheid wel; je bent vaak zelf eigenaar van de software.
Samen aan de slag met een datasynchronisatie platform
Zie jij de voordelen van marketing automation en het versturen van een gepersonaliseerde e-mail aan consumenten voor jouw organisatie? Laten we samen zoeken naar de manier waarop je hier optimaal gebruik van kunt maken binnen jouw customer journey. Welke systemen bevatten data over consumenten? Op welke wijze kan deze data een bijdrage leveren aan het geautomatiseerd ontwikkelen van relevante content voor een consument? Enzovoorts.
Door samen inzichtelijk te maken welke datastromen via zo’n centraal datasynchronisatie platform zouden moeten lopen, wordt het ontwikkelen ervan heel eenvoudig. Ik maak graag nader kennis met je, om te kijken hoe jij marketing automation software optimaal in kunt zetten binnen je organisatie.