Slimme, maatwerk software voor logistiek

Als logistiek partner van opdrachtgevers vormt jouw onderneming een schakel in een langere keten, vaak startend bij het supply chain management van een producent. Deze keten wordt vervolgd en begint voor jou vaak bij de consument die online een bestelling plaatst. Het is vervolgens aan de verkoper om de bestelde goederen zo snel mogelijk bij elkaar te zoeken en mee te geven aan jouw collega. Zelf zoek je met slimme logistieke software naar de meest efficiënte route om de leveringen van morgen uit te laten voeren. Dat werkt niet alleen kostenbesparend, maar is ook nog duurzaam.

De software die vandaag de dag wordt aangeboden aan logistieke dienstverleners sluit niet altijd volledig aan op de behoeften die men in de sector heeft. Maatwerk koppelingen met bestaande IT-systemen zijn niet altijd te realiseren, logistieke software bevat veel meer functies dan nodig is of het ontbreekt juist aan specifieke elementen die jouw logistieke processen ondersteunen. Slimme, maatwerk software voor de logistieke sector vormt de oplossing.

IT-landschap opbouwen met verschillende applicaties

Het IT-landschap van een logistieke dienstverlener bestaat vaak uit verschillende applicaties. Denk aan een dockplanning systeem met informatie rondom het plannen van laad- en losmomenten, of een charterportaal voor gegevens over de ritten van chauffeurs.

Dergelijke applicaties worden gevoed vanuit een centraal systeem. In het geval van een dockplanning systeem gaat het om een Warehouse Management Systeem (WMS) en bij een charterportaal om een Transport Management Systeem (TMS). Het realiseren van koppelingen tussen systemen maakt dat het handmatig overzetten van data vanuit de ene applicatie naar de andere voortaan verleden tijd is. Dat bespaart tijd en maakt dat de foutmarge afneemt.

Regelmatig worden de verschillende systemen in de logistieke sector los van elkaar aangeschaft, waardoor de meerwaarde van koppelingen tussen deze systemen regelmatig soms over het hoofd wordt gezien.

Geïntegreerd ketenmanagement

Zeker wanneer je naar de keten rond de levering van goederen als geheel kijkt, is het interessant om de verschillende systemen aan elkaar te koppelen. Het logistieke proces start op het moment dat de order binnenkomt bij een verkoper. Het is wenselijk dat op zo’n moment direct een verzendlabel wordt aangemaakt, dat de levering van de order wordt ingepland en dat de consument een melding krijgt van de komende levering.

Een dergelijke automatisering is mogelijk wanneer systemen van een verkoper of fulfillment partij gekoppeld worden aan de systemen van je eigen logistieke organisatie. Niet alleen vergemakkelijkt dit het logistieke proces, ook maakt dit het controle houden op de levering van bestellingen eenvoudiger.

Huidige logistieke processen optimaliseren met integratie van systemen

De combinatie van de voorgaande logistieke software helpt bij het verbeteren van logistieke processen. Je kunt nog een stap verder gaan, door hier bijvoorbeeld ook de capaciteitsplanning aan toe te voegen. Op basis van de data uit het charterportaal kan bepaald worden wie wanneer een rit rijdt. Nu gebeurt dat mogelijk nog handmatig; automatisering werkt sneller, efficiënter en verkleint de kans op fouten. Koppel het charterportaal aan de software die je gebruikt voor de interne capaciteitsplanning.

Voordelen van maatwerk logistieke software

Eerder werd al genoemd dat de potentie van het koppelen van systemen en het samenbrengen van big data in een centraal systeem niet altijd gezien wordt. Dat geldt ook in bredere zin: software biedt vaak veel meer functies dan men feitelijk nodig heeft, waardoor de mogelijkheden van de software zelden optimaal benut worden. Daar komt bij dat de aanwezigheid van overbodige functies kan leiden tot een inefficiënt gebruik en daarmee een verslechterde samenwerking met een leverancier. Ook kan het zo zijn dat een WMS of TMS leverancier niet jouw wensen kan of wil voldoen, wanneer jij vraagt om uitbreidingen.

Door bewust te kiezen voor maatwerk software in de logistiek voorkom je dit. In dit geval sluit de software naadloos aan op de wensen van medewerkers, externe leveranciers, de klant en andere stakeholders.

Maatwerk software op termijn goedkoper

Ten onrechte wordt gedacht dat de keuze voor maatwerk oplossingen per definitie gepaard gaat met torenhoge kosten. Het tegendeel is vaak het geval! Je betaalt namelijk uitsluitend voor functies die je gebruikt in het dagelijkse werk. Daar waar je bij standaard oplossingen ook betaalt voor functies die nooit gebruikt zullen worden en slechts leiden tot verwarring en inefficiëntie.

Doel van maatwerk oplossingen in de logistiek is het verbeteren van de efficiëntie van processen. Dat verhoogt de klanttevredenheid, verlaagt de werkdruk voor het eigen personeel, maakt dat de capaciteit verbetert en heeft op deze wijze een positieve impact op het bedrijfsresultaat.

Kies voor integraties die meerwaarde bieden

Bij de keuze voor maatwerk oplossingen is het daarbij mogelijk om verschillende tools aan elkaar te koppelen. Doe dat alleen, wanneer het meerwaarde biedt op het moment dat ze aan elkaar verbonden zijn. Een integratie tussen logistieke oplossingen helpt tijdrovende en foutgevoelige processen te vereenvoudigen en uniformeren.

In plaats van losse Excel-sheets voor het bepalen van de planning stroomt data voortaan automatisch van het ene systeem naar het andere, zonder menselijk handelen. Of wat te denken van een geautomatiseerd voorraadbeheer, waarbij de actuele voorraad automatisch wordt aangepast op basis van een binnenkomende bestelling?

Betrek de klant bij het logistieke proces

Er zijn verschillende manieren waarop je de klant bij de automatisering van processen kunt betrekken. Geef de klant, wat bijvoorbeeld een leverancier kan zijn, toegang tot een afgeschermd deel van het charterportaal. Hier kan de klant zelf orders beheren en tevens inzien welke leveringen er wanneer gepland staan. Transparantie is essentieel in het winnen van vertrouwen bij leveranciers.

Door dergelijke applicaties te koppelen aan een centraal systeem binnen de organisatie, kan de klantenservice de gegevens van een klant direct inzien op het moment dat deze een vraag of bijvoorbeeld klacht heeft. Het voorkomt dat de klantenservice de klant aan moet geven op een later moment terug te komen op diens verzoek.

Mogelijkheden voor jouw logistiek bedrijf verkennen

Benieuwd hoe de automatisering van interne processen jouw logistiek bedrijf kan helpen bij het verbeteren van haar dienstverlening? Wil je weten welke maatwerk oplossingen wij reeds voor andere partijen in de logistiek ontwikkeld hebben? Ik ga het gesprek graag met je aan om samen te kijken hoe we jouw organisatie kunnen helpen de volgende stap te zetten.

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Meer lezen over digitalisering en software ontwikkeling?

Hier vind je de meest recente artikelen.

Wat is fulfilment software

Wat is fulfilment software?

Fulfilment software optimaliseert het volledige logistieke proces, van voorraadbeheer tot levering. Het verhoogt efficiëntie en klanttevredenheid door processen te automatiseren en systemen te koppelen.

12345