Hoe maak je een app? In 7 stappen van een idee naar een app

Je hebt een lumineus idee voor een web applicatie of mobiele app, waarmee je kosten kunt gaan besparen, efficiënter kunt gaan werken of misschien wel een nieuw winstgevend business model kunt introduceren. Doen! Want hiermee kun jij jouw bedrijf laten groeien. 

Waarom een app?

Een app wordt vaak ontwikkeld om dingen beter, sneller en goedkoper te doen. Denk bijvoorbeeld aan alle declaraties die je van medewerkers ontvangt. Vroeger (en stiekem gebeurt dit nog bij veel bedrijven zo) moest je alle losse bonnetjes inleveren bij de financiële administratie. Er kon makkelijk een bon verloren gaan of per ongeluk over het hoofd worden gezien. Met handwerk gaan nu eenmaal fouten gemoeid. Tegenwoordig zijn hiervoor verschillende digitale oplossingen. De medewerker scant of fotografeert zijn bonnetjes, upload ze via een mobiele app en het komt automatisch bij de financiële administratie terecht voor uitbetaling. Een kind kan de was doen. 

Dit is een voorbeeld van een eenvoudige app, maar misschien denk jij wel aan het ontwikkelen van een meer complexe app, zoals een applicatie die de volgorde van de looproute bepaalt voor de orderpickers in een magazijn en tevens via een scanner controleert of het juiste product is gepakt, de voorraad bijwerkt en de factuur aan de order koppelt. Met een enorme tijdsbesparing, foutenreductie en minder retourzendingen als resultaat.  

Maar…, een mobile app ontwikkelen, hoe doe je dat eigenlijk? We leggen het stap voor stap aan je uit.

Stap 1: Onderzoek jouw app idee 

De eerste stap is natuurlijk om jouw idee uit te werken en te onderzoeken of het écht een slim idee is, eentje die niet gebaseerd is op jouw aannames maar daadwerkelijk een verschil kan maken. 

Vraag jezelf af:

  • wat het doel is van jouw app (tijdswinst, hogere productiviteit, foutenreductie, customer loyalty, meer conversie)
  • of er markt voor is (wanneer je praat over een nieuw business model)
  • voor wie je de app maakt (Wie zijn de gebruikers? Hoeveel mensen gaan hier voordeel van hebben? Maak het inzichtelijk in cijfers.)
  • of jouw idee uniek is (of bestaat er al een soortgelijke app?)
  • of de kosten opwegen tegen de baten (het moet wel winst opleveren natuurlijk)

Heb je deze stap gezet en is er een goede business case op te maken? Mooi! Dan is het tijd voor actie. 

Stap 2: Jouw app idee verder uitwerken

Jouw idee heeft potentie, dus je kunt met de uitwerking aan de slag. Heb je al nagedacht over: 

  • de functionaliteiten 
  • de look & feel
  • welke content erin moet komen (tekst en beeldmateriaal)
  • koppelingen met andere systemen
  • wat er voor nodig is om ermee te gaan werken (training voor personeel)
  • zelf ontwikkelen of expertise inhuren

Werk de details van jouw app zoveel mogelijk uit in een plan van aanpak. Hiermee kun je naar een software ontwikkelaar en kom je goed beslagen ten ijs.

sloq screen 5

Stap 3: Functioneel en grafisch ontwerp

Samen met de software ontwikkelaar ga je jouw plan van aanpak finetunen. Uit welke schermen bestaat jouw app? Welke tekst, beelden, grafieken, data en knoppen komen erin? Wat gebeurt er als je op een knop drukt? Op welke pagina kom je dan terecht? De antwoorden op deze vragen leg je bijvoorbeeld vast in een functioneel ontwerp. 

Maar het oog wil natuurlijk ook wat. Met een grafisch specialist ontwerp je de look & feel. Kies je voor maatwerk dan kun je alles finetunen naar jouw wens en naar de behoefte van de gebruiker. Kies je voor een standaard framework om je app in te bouwen, dan ben je afhankelijk van de design templates die beschikbaar zijn. Twijfel je hier nog over? Lees dan het blog ‘Waarom zou je maatwerk software laten ontwikkelen?’.

Kijk niet alleen naar wat mooi is, maar richt je in het design ook vooral op de gebruiksvriendelijkheid. Een knop moet op een logische plek zitten. Denk na over de betekenis van kleuren. Een stoplicht is niet voor niks rood, oranje en groen. Kijk ook naar bestaande apps en app trends. De ontwikkelaar en designer zullen je hier zeker bij helpen. Zij weten wat werkt en niet werkt. 

Stap 4: Jouw app (laten) ontwikkelen

De bouwtekening is gemaakt, de heipalen kunnen in de grond. De software ontwikkelaar kan aan de slag met een MVP. Dat is een Minimum Viable Product, ofwel een minimale (maar werkende), essentiële versie van jouw app. Hiermee kun je namelijk snel live, testen met échte gebruikers en wellicht zelfs al een inkomstenstroom genereren. In en na deze fase kun je nog makkelijk bijsturen.

Stap 5: Jouw app testen

Het is een illusie om te denken dat jouw app in één keer perfect is. De meeste software ontwikkelaars zullen je adviseren meerdere testmomenten in te plannen. Je kunt de app laten testen door de uiteindelijke doelgroep of juist door een leek. Van beide groepen zul je hele andere feedback krijgen, maar beiden zeer waardevol. Je kunt feedback vragen over:

  • de snelheid van de app
  • de navigatie tussen schermen (zijn knoppen logisch?) 
  • de gebruiksvriendelijkheid
  • de functionaliteiten (werkt alles naar behoren?)
  • de koppeling met andere systemen (loopt dit vloeiend?)
  • etc…

Door te testen haal je kinderziektes of bugs er direct uit. Op deze manier zorg je voor de meest ideale versie van jouw app.

Stap 6: Jouw app lanceren

Voor het ontwikkelen van jouw app moet je uitgaan van enkele maanden ontwikkelen en testen voordat je hem kan lanceren. Afhankelijk van de complexiteit natuurlijk. Maar als het dan eenmaal zover is, dan wil je het van de daken schreeuwen. 

Een consumenten app publiceer je in de Google Play Store en/of App Store. Daarna begint het eigenlijk pas, want dan wil je zoveel mogelijk gebruikers trekken. Een sterke marketingstrategie is dus cruciaal voor het succes van je app. 

Heb je een app die speciaal voor jouw organisatie is gemaakt en die je intern gaat gebruiken, zorg dan voor een duidelijke (maar vooral ook feestelijke) introductie aan jouw medewerkers. 

Informeer en enthousiasmeer de gebruiker en realiseer je dat zij nog niets of nauwelijks iets over de app weten. Je zult ze dus aan de hand moeten nemen. Denk bijvoorbeeld aan een interne training, instructiebladen en een aanspreekpunt om vragen aan te stellen.

Stap 7: Onderhoud en doorontwikkeling van jouw app

Net zoals de wereld om ons heen razendsnel verandert, veranderen wensen en behoeftes mee. Door bijv. updates en veranderingen in gekoppelde systemen kunnen er altijd weer nieuwe bugs ontstaan. Dus blijf monitoren en onderhoudt het systeem. En blijf doorontwikkelen op basis van veranderende gebruikersbehoeften, want jouw bedrijf staat niet stil, dus laat jouw app meegroeien. 

Heb jij groeiplannen? Loop je tegen de limieten aan van je huidige software? Ben je benieuwd naar de kosten van een app? Of heb je gewoon een goed idee voor een app? Wij nemen graag bovenstaande stappen met je door en helpen jou om dingen beter, sneller en slimmer te doen. 

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Meer lezen over digitalisering en software ontwikkeling?

Hier vind je de meest recente artikelen.

12345