Wat is cross docking?

Cross docking is een term die vaak al snel ter sprake komt bij het optimaliseren van processen in de logistieke sector. Wat is cross docking? Op welke efficiënte manier maak je hier als logistieke dienstverlener gebruik van? Aan welke vereisten moet worden voldaan om er gebruik van te kunnen maken? In dit artikel vertel ik je meer over het cross docking proces en de wijze waarop jouw organisatie hier gebruik van kan maken.

Definitie van cross docking

Veel warehousing partijen slaan de binnenkomende goederen op in hun magazijnen, om ze vanuit daar te versturen richting de consument. Dit kan efficiënter, door inkomende goederen direct weer te verzenden bij binnenkomst. In dit geval worden ze niet langer tussendoor opgeslagen, wat zowel tijd als kosten bespaart. Niet alleen een warehousing partij profiteert ervan; datzelfde geldt voor de consument. Producten worden op deze manier vaak sneller geleverd.

Werking van cross docking in een magazijn

Hoe werkt cross docking in de praktijk? Een producent levert de producten aan het magazijn, waarbij de vracht gelost wordt. In plaats van de vracht op te slaan in het schap, wordt deze direct bij de uitgaande leveringen gevoegd voor het vertrek naar de volgende bestemming.

In het geval dat een consument twee producten besteld heeft, waarvan één product in het distributiecentrum aanwezig is, worden beide producten samengevoegd bij de uitgaande vracht. Daar waar beide producten voorheen in de magazijnen werden gelegd, om vanuit daar door een orderpicker te worden samengevoegd.

Voordelen van de toepassing van cross docking

Cross docking onderdeel maken van het logistieke proces biedt verschillende voordelen voor een warehousing partij. Door niet alle producten standaard op voorraad te hebben, wordt veel ruimte bespaard. Met name bij producten die zelden verkocht worden, is een just-in-time levering vanuit de leverancier interessant. Heldere afspraken met leveranciers over de levertijd van deze producten, maken dat klanttevredenheid op peil kan worden gehouden. Producten die je vrijwel dagelijks verkoopt, kun je in de schappen van het magazijn opslaan. Hierbij wil je verzekerd zijn van een snelle levering richting de afnemer.

Kostenreductie en duurzaam ondernemerschap

De ruimtebesparing als gevolg van cross docking leidt tot een reductie van de kosten. Daarbij past dit bij een duurzame manier van ondernemen. Een product dat weken tot maanden in een schap ligt, zal kwalitatief immers niet beter worden. Na verloop van tijd komt een product mogelijk niet meer door de kwaliteitscontrole, als gevolg waarvan deze vernietigd wordt.

Basisvereisten voor cross docking

Om daadwerkelijk aan de slag te kunnen gaan met cross docking, zijn een aantal basisvoorwaarden essentieel. Grote distributiecentra maken voor de toepassing ervan gebruik van panden met twee afdelingen, een voor ontvangen goederen en een voor de uitgaande vrachten. Je wilt voorkomen dat beide goederenstromen met elkaar verweven raken, als gevolg waarvan je het overzicht al snel verliest. Vrachten komen te laat bij de consument, of worden slechts gedeeltelijk verzonden.

Breng goederenstromen in kaart

Tussen beide afdelingen vindt vaak een vorm van sortering plaats. Hier wordt gekeken of de ontvangen goederen gecombineerd moeten worden met andere artikelen uit het magazijn, nog voordat deze verzonden worden richting de consument. Het is belangrijk dat beide componenten van een bestelling in dezelfde verpakking met de logistieke partner worden meegegeven. Het bespaart portokosten en verbetert de klanttevredenheid.

Kwaliteitscontrole op de ontvangstlocatie

Niet alleen worden producten gesorteerd na binnenkomst, onderdeel van dit proces is ook een kwaliteitscontrole. Zijn de producten heel, compleet en volgens afspraak geleverd door leveranciers? Op het moment dat dit het geval is, kunnen ze worden doorgezet om opnieuw verpakt te worden met de andere artikelen uit het magazijn.

Slimme maatwerk oplossing voor cross docking

Om daadwerkelijk te profiteren van de toepassing van cross docking is het zaak om de hieraan gekoppelde processen zo goed mogelijk te automatiseren. Deze automatisering maakt dat het risico op fouten afneemt. Kies voor een maatwerk oplossing, die helpt de binnenkomende goederen in kaart te brengen en waar nodig te koppelen aan andere goederen binnen het distributiecentrum.

Een geïntegreerd systeem bevat een overzicht met de te verzenden orders, het moment waarop de goederen daarvoor binnenkomen en de locatie van de hiermee te combineren producten in het magazijn. Een voorbeeld van een software oplossing voor cross docking is een warehouse management systeem (WMS).

Voordelen van het gebruik van maatwerk

De keuze voor de toepassing van maatwerk oplossingen voor cross docking is de mogelijkheid om het WMS naadloos aan te laten sluiten bij de behoeften van de organisatie. Kies je voor een bestaande oplossing in de markt, dan biedt deze mogelijk veel meer functies dan je nodig hebt of mist deze juist cruciale functionaliteiten.

Een ander voordeel van maatwerk software voor cross docking is de mogelijkheid om snel nieuwe functies toe te voegen, op het moment dat de behoeften veranderen.

Advies over gebruik software bij cross docking

Meer weten over het gebruik van slimme software oplossingen voor de toepassing van cross docking binnen jouw organisatie? Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden die je hierbij hebt. Laten we samen een kop koffie drinken om nader kennis te maken.

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Meer lezen over digitalisering en software ontwikkeling?

Hier vind je de meest recente artikelen.

Wat is een warehouse management systeem?

Een warehouse management systeem (WMS) optimaliseert magazijnprocessen en verbetert voorraadbeheer. Dit verhoogt efficiëntie, vermindert fouten en verhoogt klanttevredenheid.

Wat is een transport management systeem?

Een transport management systeem (TMS) biedt logistieke bedrijven slimme software-oplossingen voor het efficiënt beheren van goederenvervoer. Lees hoe TMS-software helpt bij transportplanning, vrachtbeheer en datagedreven besluitvorming.

12345