Toekomst van orderpicking: hoe digitalisering het proces transformeert

Zet met de toepassing van nieuwe technologieën de stap naar een digitaal magazijn. Aan een digitale transformatie van interne bedrijfsprocessen zitten verschillende voordelen verbonden. Het stimuleert onder meer efficiënter werken, verkleint het risico op fouten en maakt dat medewerkers voortaan elders binnen de organisatie kunnen worden ingezet. Zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt helpt dit vacatures gevuld te krijgen.

In dit artikel lees je meer over de toekomst van orderpicking en de rol die een digitale transformatie daarin voor jouw organisatie kan spelen. Welke stappen heb jij al gezet op het gebied van het digitaliseren van orderpicking?

Aan de slag met digitale transformatie orderpicking

Nog altijd wordt binnen de meeste magazijnen gewerkt met een handmatig proces rond orderpicking. Bestelde producten worden uit de schappen gepakt, toegevoegd aan de juiste doos, verpakt en vervolgens richting het logistieke proces gebracht. Het maakt dat er grondige controles vereist zijn om fouten in leveringen aan afnemers te kunnen voorkomen. Niet ondenkbaar is de situatie waarbij een medewerker per ongeluk het verkeerde product uit de schappen pakt.

Het merendeel van de handelingen in deze bestaande processen kan geautomatiseerd worden. Dit bespaart het aantal manuren dat nodig is voor de uitvoering van deze bedrijfsprocessen en maakt dat de kans op fouten minimaal is.

Breng interne bedrijfsprocessen in kaart

Het is bij digitalisering belangrijk om inzichtelijk te maken welke interne bedrijfsprocessen invloed hebben op de orderpicking binnen het magazijn. Kijk hierbij ook naar de bredere keten. Waar in deze keten vallen de verschillende processen? Door de verschillende te doorlopen stappen in kaart te brengen, kan op een later moment doelgericht worden gezocht naar mogelijkheden om deze stappen te digitaliseren. Hoe wordt er momenteel bijvoorbeeld omgegaan met meerdere orders die dezelfde producten bevatten? Waar worden de verschillende producten uit dezelfde bestelling verzameld en verpakt? Welke stap volgt er op het verpakken van de bestellingen? Enzovoorts.

Slimme oplossingen voor orderpicking

Met verschillende elektronische apparaten kan het proces rond orderpicking sterk vereenvoudigd worden. Eerder ontwikkelden we bijvoorbeeld een slimme Batchpicker. Het is een React Native applicatie, die op een tablet draait. Deze tablet wordt op de kar van een medewerker gemonteerd, om de medewerker vervolgens langs de verschillende schappen te kunnen laten bewegen. Is het juiste product gevonden? In dat geval scant de medewerker deze en voegt het product vervolgens toe aan de juiste krat voor de verdere verwerking van een order.

Aanvulling met de Solopicker voor losse orders

Mogelijk kunnen niet alle producten die in het magazijn worden opgeslagen handmatig worden verzameld. Een product kan bijvoorbeeld te groot of te zwaar zijn voor orderpickers. In zo’n situatie is het gebruik van de Batchpicker niet mogelijk. Uitkomst is de Solopicker, eveneens een React Native applicatie. Deze app wordt op een Android telefoon geïnstalleerd, voorzien van een extra krachtige accu. Middels de Solopicker is het mogelijk om ook deze orders op succesvolle wijze af te wikkelen.

Voordelen van slimme elektronische apparaten

Het gebruik van dergelijke slimme elektronische apparaten heeft een grote impact op de interne processen rond orderpicking. Men profiteert van verschillende voordelen.

Sterke daling in het aantal fouten

Een van de voornaamste voordelen van de digitale transformatie van bedrijfsprocessen gerelateerd aan orderpicking is de sterke daling in het aantal fouten bij het orderpicken. Kijk bijvoorbeeld eens naar onze casus bij Polyestershoppen. Deze organisatie profiteerde kort na de introductie van de Batchpicker al van een daling in het aantal fouten van circa 60%. Het draagt bij aan de interne tijdsbesparing, daar fouten niet hersteld hoeven te worden. Evenals dat het de consument tevreden stemt. Niets is vervelender dan het ontvangen van het verkeerde product.

Pickroutes automatisch vast laten stellen

Digitalisatie in magazijnen, middels de toepassing van de Batchpicker, leidt er daarnaast toe dat orderpickers efficiënter werken. Zeker in grote magazijnen kan het lastig zijn om op basis van ordergegevens zelf de meest ideale route te bepalen. Het maakt dat orderpickers al snel onnodig veel meters afleggen bij het verzamelen van de benodigde producten. Een tool als de Batchpicker helpt de medewerker hierbij door vooraf de meest optimale route door het magazijn vast te stellen. Ook dit levert een forse tijdsbesparing op.

Kijk verder dan slechts naar het digitaliseren van orderpicking

Digitaal werken zou verder moeten gaan dan slechts de digitalisatie van het orderpicken binnen de organisatie. Wanneer de goederen uit het magazijn gehaald zijn, is het zaak de order verder te verwerken. Dit betekent dat er een laatste check moet worden gedaan, dat het verzendetiket gecreëerd moet worden en dat de order moet worden meegegeven aan de transportdienst.

Ook de automatisering van deze processen biedt organisaties veel op het gebied van efficiëntie en het verkleinen van het risico op fouten in de administratie.

Combineren van verschillende systemen

Bij de digitalisering van interne processen is met name het implementeren van de integratie tussen verschillende systemen interessant. Je wilt digitale informatie snel kunnen uitwisselen, het liefst geheel automatisch. Dit betekent dat bijvoorbeeld de getoonde voorraad op een website automatisch zou moeten worden aangepast bij het orderpicken. Het scannen van een artikel door een orderpicker is de trigger voor de interne software om de voorraad in de webshop bij te werken.

Integratie met een transporteur

Kijk ook eens naar de manier waarop het verzendlabel momenteel gecreëerd wordt door medewerkers. Mogelijk is er een koppeling beschikbaar, die het logistieke systeem verbindt met het systeem van de transporteur. Op het moment dat een orderpicker de bestelling klaar heeft gemaakt om te verzenden, zorgt een dergelijke integratie voor het automatisch aanmaken van het verzendlabel via de transporteur. Zo is er steeds minder menselijk handelen nodig bij het afwikkelen van orders.

Toekomstige toepassingen van een andere technologie

Er zal de komende jaren steeds meer veranderen op het gebied van orderpicking. Digitalisering van de processen binnen een magazijn kent hierbij verschillende vormen. Naast het gebruik van de genoemde applicaties op een tablet of handheld, is bijvoorbeeld ook de toepassing van voice picking interessant. Bij voice picking krijgt een orderpicker een koptelefoon op, waarbij deze via spraakinstructies aangestuurd wordt. Zo heeft de medewerker zijn of haar handen vrij en kan deze sneller werken.

Toepassing van pick to light

Alternatief is de toepassing van Pick to Light, waarbij de medewerker middels lampjes op de schappen binnen een magazijn wordt aangestuurd. Deze lampjes geven niet alleen aan welke artikelen er verzameld moeten worden, maar ook in welk aantal.

Naast Pick to Light kan ook Put to Light worden toegepast binnen een magazijn. Dit is, zoals de naam al doet vermoeden, gericht op het op de juiste plek in het schap plaatsen van artikelen.

Pick by Vision in magazijnen

Een derde digitale vorm van het verzamelen van artikelen in een magazijn is Pick by Vision. In dit geval krijgen medewerkers geen koptelefoon op, maar lopen zij met een slimme bril rond. Deze bril vertelt hen precies naar welk schap zij moeten lopen, om hier het juiste artikel op te pikken.

Zelf aan de slag met digitalisering orderpicking

Of je nu voornamelijk kleine orders verwerkt als organisatie, artikelen van groot formaat levert of juist bestellingen met tientallen elementen verwerkt; de digitalisering van orderpicking is ook voor jouw bedrijf interessant! Het helpt de efficiëntie van een orderpicker te verbeteren, de manier waarop er gewerkt wordt zorgt voor een kleiner risico op fouten, enzovoorts.

Benieuwd wat de automatisering van orderpicking middels slimme software jou kan bieden? Laten we samen eens om tafel gaan, om de mogelijkheden te bespreken. De koffie staat warm!

Meer weten? Vincent helpt je graag verder.

Meer lezen over digitalisering en software ontwikkeling?

Hier vind je de meest recente artikelen.

Wat is fulfilment software?

Fulfilment software optimaliseert het volledige logistieke proces, van voorraadbeheer tot levering. Het verhoogt efficiëntie en klanttevredenheid door processen te automatiseren en systemen te koppelen.

12345