Automatisering is aan de orde van de dag, zeker bij groothandels. Door gebruik te maken van slimme groothandel software verbeter je de efficiëntie waarmee processen doorlopen worden, verklein je de foutmarge en vergroot je de slagkracht van je organisatie. Waar voorheen menselijk handelen noodzakelijk was, is dat met slimme software lang niet altijd meer nodig. Welke software gebruik jij momenteel al?
Bij het inrichten of verbreden van het IT-landschap van een groothandel kan het verleidelijk zijn om te kiezen voor bestaande oplossingen. Immers, vaak wordt gedacht dat maatwerk software voor groothandels al snel erg duur is. Het tegendeel is waar! Maatwerk oplossingen voor groothandels bieden verschillende interessante voordelen, waarover je in dit artikel meer leest.
Oplossingen die meerwaarde bieden voor je organisatie
De keuze voor een bestaand product betekent vaak dat je niet voor de beste software kiest. Deze tools bieden namelijk veel meer functionaliteiten dan jouw organisatie nodig heeft, of missen juist de functies die je zoekt. Door maatwerk software voor je groothandel te laten ontwikkelen, kies je heel bewust voor een oplossing die meerwaarde biedt voor de organisatie.
Inventarisatie van de behoeften van jouw medewerkers
Het ontwikkelen van maatwerk software voor groothandels begint bij een uitgebreide inventarisatie van de behoeften van jouw medewerkers. Welke functionaliteiten zijn voor hen onmisbaar om processen op efficiënte wijze te kunnen doorlopen? Belangrijk zijn vaak de ondersteuning bij het voorraadbeheer, de inkoop van nieuwe producten en bijvoorbeeld het uitdraaien van rapportages.
Binnen het magazijn wil men de beschikking hebben over orderpicking apps, die helpen producten snel en efficiënt bij elkaar te zoeken. Het liefst zit zo’n app gekoppeld aan het portaal van een logistiek partner, zodat bij het afronden van het orderpicken direct een verzendlabel gegenereerd wordt. De software voorziet hiermee in producten efficiënt afleveren bij opdrachtgevers.
API koppelingen tussen verschillende systemen
Veel van de genoemde software oplossingen voor je groothandel kunnen met elkaar verbonden worden. Kijk bijvoorbeeld nog eens naar de software voor het voorraadbeheer. Op het moment dat de voorraad van een bepaald product een minimale grenswaarde bereikt, wil je dat er automatisch een bestelling geplaatst wordt in een leveranciersportaal. Op deze manier voorkom je dat producten straks niet voorradig zijn voor de klanten van je groothandel.
Of denk aan de financiële administratie, die automatisch moet worden bijgewerkt zodra een klant een bestelling plaatst. Op het moment van bestellen verschijnt er een order in je financiële administratie, die automatisch de status ‘betaald’ krijgt als de betaling zichtbaar is op je bankrekening. Zo’n geautomatiseerd proces is het resultaat van koppelingen tussen je e-commerceplatform, de online boekhouding en je bank.
Bestaande en maatwerk integraties tussen software
De genoemde koppelingen zijn slechts voorbeelden van de opties die je hebt bij de integratie tussen software oplossingen voor groothandels. Bij deze API koppelingen kun je in sommige gevallen gebruik maken van bestaande integratie tussen software pakketten voor een groothandel. Denk bijvoorbeeld aan de koppeling tussen de boekhouding en je bank; veel van deze koppelingen bestaan al. In andere gevallen is maatwerk noodzakelijk.
Om het maximale uit deze integraties te kunnen halen, is het belangrijk om inzichtelijk te hebben welke toepassingen binnen je organisatie gebruikt worden en hoe de data tussen deze applicaties stroomt. Dat laatste gebeurt nu mogelijk nog handmatig. Op basis van de architectuur van het IT-landschap en de behoeften van medewerkers en klanten van je groothandel, kun je vervolgens doelgericht koppelingen tussen systemen realiseren.
Bespaar tijd en voorkom fouten
Met de API koppelingen tussen de diverse software pakketten van je groothandel heb je de volledige controle over de in kaart gebrachte datastromen. Waar voorheen mogelijkerwijs gewerkt werd met losse Excel-sheets, wordt data met deze integraties volledig geautomatiseerd tussen systemen uitgewisseld. Dit versnelt de uitvoering van bedrijfsprocessen en verkleint de foutmarge aanzienlijk. Je weet bij het handmatig overzetten van data nooit zeker wat de Golden Record is; de waarheid. Zet in op een effectieve logistiek, een geautomatiseerd voorraadbeheer en een soepele orderpicking.
Genereren van rapportages op basis van centraal opgeslagen data
Niet alleen versnelt het koppelen van software binnen je groothandel de interne bedrijfsprocessen, ook maakt dit het genereren van rapportages makkelijker. Er wordt immers altijd de meest actuele data gebruikt, wat het management helpt de juiste beslissingen te nemen. Inzichten in de efficiëntie van processen, de vraag naar specifieke producten en de samenwerking van je groothandel met leveranciers helpt het bedrijfsresultaat voortdurend te verbeteren.
Van groothandels wordt veel gevraagd in een sector die voortdurend in beweging is. Consumenten verwachten een snelle levering en inzicht in hun orders, koeriers willen tijdig op de hoogte worden gebracht van nieuwe opdrachten en een leverancier wil voldoende tijd hebben om je voorraad aan te vullen. Een efficiënte inrichting van bedrijfsprocessen, ondersteund door slimme software, is cruciaal om de verschillende verwachtingen van de stakeholders van je groothandel te kunnen managen.
Toegevoegde waarde voor de klanten van je groothandel
Breng de data uit verschillende software oplossingen voor je groothandel samen in een ERP systeem. Deze ERP software komt onder meer van pas voor de klantenservice. Op het moment dat een afnemer hen benadert met een vraag, een klacht of bijvoorbeeld feedback, is het prettig om direct de klantgegevens bij de hand te hebben. Wat zijn de eerdere bestellingen van deze klant bij je groothandel? Wat is de status van zijn of haar laatste orders? Enzovoorts.
ERP systemen zorgen dat de data uit de verschillende software pakketten met elkaar gecombineerd wordt. Zo kan een klant op adequate wijze geholpen worden, wat de klanttevredenheid en daarmee de loyaliteit van de klanten van je groothandel ten goede komt. Niets is vervelender dan een klant te moeten melden dat je op een later moment met een reactie komt op diens vraag of klacht.
Zorg voor transparantie richting de klant
Niet alleen draagt ERP software bij aan het beantwoorden van vragen en klachten van afnemers. Zie het ook als bron voor een klantportaal, waarin consumenten zelf bij kunnen houden wat de actuele status van hun bestelling is. Wordt de bestelling momenteel bij elkaar gezocht? Is deze wellicht al verzonden? Transparantie heeft een positieve impact op het vertrouwen dat consumenten in je organisatie hebben.
Maatwerk software ontwikkelen voor jouw groothandel
Maak jij al gebruik van ERP software binnen je organisatie? Bied je consumenten een klantportaal waarin zij de actuele status van hun bestelling terugvinden? Worden nieuwe producten automatisch besteld in het portaal van leveranciers? Ik denk graag met je mee over de wijze waarop slimme, maatwerk software voor groothandels jouw organisatie kan helpen efficiënter te werken. Het helpt je de interne processen naar een hoger niveau te tillen. Wij ontwikkelen de beste software voor je, volledig gebaseerd op de functionaliteiten die jouw medewerkers nodig hebben.