Organisaties zetten in op het innoveren van hun orderpicking, om de hieraan gerelateerde processen sneller, efficiënter en met een kleinere foutmarge te laten verlopen. Bij de digitale transformatie van orders picken komt veel kijken. Welke processen worden er momenteel doorlopen bij de verwerking van een bestelling? Wie zijn hierbij betrokken? Welke interne systemen worden ingezet? Hoe goed sluiten de bestaande processen rond orderpicking aan op de interne en externe logistieke processen van een organisatie? In dit artikel lees je meer over de volgende stappen die jij kunt zetten in de digitalisering van orderpicking.
Verschillende vormen van orderpicking innovatie
Er zijn verschillende vormen van vernieuwing die onderscheiden kunnen worden. Van de relatief simpele implementatie van slimme software, tot het gebruik van intelligente brillen die orderpickers op de werkvloer aansturen. Wat is de potentiële toegevoegde waarde van deze ontwikkelingen? Hoe goed sluiten ze aan op de huidige situatie binnen jouw organisatie? Tijd om verder in te zoomen op deze vernieuwende technologieën in de logistieke sector. Naar welke nieuwe mogelijkheden op de markt heb jij al eens gekeken?
Slimme software voor medewerkers van een magazijn
Vernieuwing zou een continu proces moeten zijn, waarbij je per fase bekijkt wat jouw bedrijf kan helpen de volgende stap te zetten. Begin bijvoorbeeld bij de toepassing van slimme software, zoals de Batchpicker die wij eerder ontwikkelden. Het kiezen van de meest efficiënte pickroutes door een magazijn is een essentieel onderdeel van het werk van orderpickers. Het kiezen van de meest ideale route helpt hen veel tijd te besparen in de uitvoering van hun werk.
Handmatig de juiste route kiezen is niet gemakkelijk, zeker niet in een groot magazijn. De Batchpicker biedt hier de oplossing voor, door het kiezen van de optimale pickroutes te automatiseren. Daarbij dient een product gescand te worden, voordat deze aan een krat wordt toegevoegd. Het helpt de medewerker te voorzien in een foutloze levering aan de klant.
Nog altijd worden er veel fouten gemaakt bij het samenstellen van orders. Dit leidt tot verspilde moeite; een order moet worden teruggenomen van de consument, er moet een nieuwe levering worden ingepland, enzovoorts. Toepassing van de Batchpicker levert een bewezen positief effect op de foutmarge op: bij één van onze klanten daalde deze foutmarge met maar liefst 60%.
Pick to light voor magazijnmedewerkers
Naast het gebruik van de Batchpicker kan ook de toepassing van Pick to Light interessant zijn. Een medewerker hoeft niet meer te zoeken naar het juiste schap; het schap toont een lampje. Niet alleen ziet de medewerker op deze manier welk product deze moet pakken. Ook wordt direct aangegeven hoeveel items van een product moeten worden toegevoegd aan de bestelling. Een quick-win in de verbetering van de productiviteit van een medewerker.
Pick to Light helpt niet alleen bij een procesverbetering rond het orderpicken. Ook bij de levering van goederen aan het magazijn komt deze technologie van pas. In dit geval spreekt men van Put to Light, waarbij binnenkomende goederen direct op de juiste plek in de schappen kunnen worden geplaatst.
Voice picking als innovatieve oplossing
Ook voice picking kan waarde toevoegen aan interne bedrijfsprocessen rond orderpicken. Bij deze vernieuwende technologie lopen orderpickers met een koptelefoon door het magazijn. Via de koptelefoon krijgen zij geautomatiseerd relevante informatie over de artikelen die zij moeten pakken, de schappen waar ze deze vinden, enzovoorts. Voice picking maakt dat medewerkers papierloos kunnen werken en hun handen vrij hebben bij de uitvoering van hun werk. Het komt de efficiëntie van medewerkers ten goede en maakt dat zij sneller de juiste producten aan een bestelling hebben toegevoegd.
Huidige processen optimaliseren met vision picking
Een vierde oplossing voor het verbeteren van bedrijfsprocessen rond orderpicking: vision picking. In dit geval worden medewerkers niet aangestuurd via instructies in hun koptelefoon; ze dragen een slimme bril. Deze bril stuurt hen naar het juiste schap binnen het magazijn, vertelt hen welk aantal van ieder product aan een bestelling moet worden toegevoegd, enzovoorts. Het komt de efficiëntie van medewerkers ten goede en maakt dat zij, net als bij het gebruik van een koptelefoon, de handen vrij hebben bij de uitvoering.
Automatisering middels slimme integraties
Belangrijk bij een procesverbetering rond orderpicken is het inzicht dat het bredere proces rond de verwerking van een order niet stopt bij het verzamelen van de juiste producten uit de schappen. Kijk verder dan dat en zoek ook naar de verbetering aan de processtappen die volgen.
Automatisering van het voorraadbeheer
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatiseren van het voorraadbeheer in een webshop. Op het moment dat een product uit de schappen wordt gepakt, zou de actuele voorraad in de webshop automatisch moeten worden bijgewerkt. Een dergelijke procesverbetering voorziet de consument voortdurend van de meest actuele informatie.
Om hierin te kunnen voorzien is het belangrijk een integratie te realiseren tussen bijvoorbeeld de eerder genoemde Batchpicker of een breder Warehouse Management System (WMS) en het systeem achter de webshop. Zo hoeft de voorraad niet langer handmatig te worden aangepast. Ontwikkel een dergelijke integratie zelf, of laat dit doen door een partij als Scrumble. Wij hebben er een ruime ervaring in.
Koppeling met een logistiek partner
Vergelijkbaar is het geautomatiseerd laten genereren van verzendlabels voor bestellingen. Een koppeling met het systeem van een logistiek dienstverlener kan hierin voorzien. Op het moment dat de orderpicker de juiste artikelen bij elkaar gepakt heeft, rond deze zijn of haar taak af. Het systeem zorgt er vervolgens voor dat er een verzendlabel wordt aangevraagd bij de transporteur. Op deze manier kan de binnengekomen bestelling verder worden afgewikkeld, zonder dat daar actief menselijk handelen voor nodig is.
Automatisch genereren van de factuur
Een derde stap hierin is het geautomatiseerd genereren van de factuur. Zodra de producten voor een bestelling verzameld zijn, het verzendlabel geprint is en de order is meegegeven aan de transportdienst, wil je de consument een factuur sturen. Het dient vaak als garantiebewijs.
Koppel het systeem voor de verwerking van een order met het boekhoudsysteem van je organisatie. Op deze manier wordt het stroomlijnen van dit proces heel eenvoudig. Zodra de order is afgewikkeld wordt de factuur automatisch verzonden.
Innovatie brengt verandering met zich mee
Inzetten op procesverbetering betekent dat er veranderingen moeten worden doorgevoerd. Om de beste oplossing voor jouw organisatie te vinden, is het belangrijk inzichtelijk te maken welke bedrijfsprocessen mogelijk gedigitaliseerd kunnen worden. Het is belangrijk om hier de verschillende afdelingen binnen de organisatie bij te betrekken. Het helpt de verwachtingen rond de procesverbetering te managen, laat medewerkers actief meedenken bij het ontwerpen van nieuwe processen, enzovoorts.
Maak gebruik van een tool voor process mining om aan de hand van event logs in bestaande applicaties inzichtelijk te maken welke processtappen er in de huidige situatie doorlopen worden. Vind je het lastig om deze eerste stap in je procesverbetering te zetten? Laat ons je hierbij helpen.
Vernieuwing vergroot het gemak van medewerkers
Regelmatig wordt procesverbetering middels digitalisering geassocieerd met het wegvallen van functies. Men is bang zijn of haar baan te verliezen, wanneer processtappen geautomatiseerd worden. Houd hier rekening mee bij het doorvoeren van een procesverbetering. Zorg dat zo’n verbetering of verandering voornamelijk bijdraagt aan het gemak dat medewerkers ervaren bij het verzamelen van producten voor het uitleveren van een bestelling.
Nieuwe processen maken dat medewerkers hun werk sneller en efficiënter kunnen uitvoeren, hierbij ondersteund door nieuwe technologie. Zo kan een verandering aan een bestaand proces een heel positieve uitwerking krijgen voor medewerkers.
Samen aan de slag met jouw digitale transformatie
Veranderingen in de technieken die geboden worden voor het verbeteren van de productiviteit binnen magazijnen maken dat je de huidige situatie verder kunt optimaliseren. Alles zou er hierbij op gericht moeten zijn om de juiste producten zo snel mogelijk bij de externe klanten af te kunnen leveren. Met andere woorden: de efficiëntie van medewerkers moet omhoog, de foutmarge naar beneden.
Laten we samen in kaart brengen welke procesverbetering jij door kunt voeren. Het implementeren van welke technieken is benodigd om dit proces te verbeteren en de tijd tussen het binnenkomen en uitleveren van een bestelling te verkorten? Kies je voor slimme software, of bijvoorbeeld voor de combinatie met Pick to Light-technologie?
Ervaring in procesverbetering en digitale transformaties
Wij hebben een ruime ervaring in procesverbeteringen en digitale transformaties binnen organisaties. Ik vertel je graag meer over de wijze waarop we jouw organisatie kunnen helpen de volgende stap te zetten in haar ontwikkeling. Tegelijkertijd ben ik benieuwd welke kansen je zelf al hebt gezien om je organisatie verder te ontwikkelen? De koffie staat warm, tijd om nader kennis te maken.