Optimaliseer jouw applicatie met de Transavia Koppeling: Verbeter de customer journey

Vliegmaatschappij Transavia is een van de koplopers op het gebied van IT-gerelateerde innovatie binnen haar branche. In de afgelopen jaren stelde de luchtvaartmaatschappij zich het doel om de beste digitale airline van Europa te worden. Een van de stappen die reeds gezet is om dit doel te halen, is het creëren van een platform waarop Transavia API’s worden aangeboden. Inmiddels zijn er koppelingen te leggen via verschillende publiek beschikbare API’s op het platform. Niet alleen Transavia toonde haar ambitie met dit platform; ook KLM en Schiphol zetten in op deze vorm van innovatie.

Digitalisering van de customer journey binnen Transavia

Transavia zet in op een digitalisering van de customer journey binnen de organisatie. Dit begint bijvoorbeeld met het opzoeken van informatie door de consument. Deze wil meer weten over de vliegroutes van de luchtvaartmaatschappij en over de beschikbaarheid van vluchten. Een volgende stap is het daadwerkelijk boeken van de tickets en het opzoeken van informatie over de verschillende luchthavens.

De informatie die door de consument wordt opgevraagd, kan beschikbaar worden gesteld via een API. Het gaat hierbij niet uitsluitend om interne gebruikte API’s. Ook externe partijen kunnen baat hebben bij deze informatie, om de consument via hun website een boeking te laten doen. Voor iedere boeking krijgt zo’n partij een bepaalde vergoeding.
Kunnen wij helpen jouw API kopppeling te laten maken?

Focus op verschillende thema’s

Bij het digitaliseren van haar customer journey legt Transavia de focus op verschillende thema’s. Deze thema’s zijn: self-service, sociaal, relevant, open en commercieel ingestoken. De luchtvaartmaatschappij wil zich niet langer uitsluitend focussen op het aanbieden van haar eigen product, maar de samenwerking aangaan met partners.

Een consument wil niet uitsluitend een vliegticket boeken; deze wil het vliegticket direct combineren met een taxi op locatie en bijvoorbeeld een hotel of appartement. Verschillende externe partners bieden consumenten die mogelijkheid. Het sluit naadloos aan bij het thema open waarover de luchtvaartmaatschappij spreekt.

Nieuwe proposities met Transavia koppeling

Voor ondernemers bieden de Transavia koppelingen verschillende mogelijkheden. Het wordt met deze koppelingen mogelijk om een nieuw product te introduceren: een pakketreis inclusief ticket, een taxi en bijvoorbeeld een accommodatie. Zo wordt het regelen van de boeking voor een vakantie zo makkelijk mogelijk gemaakt voor passagiers. De route vanaf de luchthaven naar het hotel is geregeld.

Je wilt als ondernemer voorkomen dat je een specifieke vlucht adviseert, die vervolgens niet geleverd kan worden. Denk aan het aanbieden van een ticket, dat op het moment van het plaatsen van de boeking niet meer beschikbaar is. Het schaadt het vertrouwen wat klanten hebben in je bedrijf.

Het gebruik van een API koppeling helpt je zo’n situatie te voorkomen. De API’s zorgen voor het automatisch en realtime ophalen van data uit de systemen van de luchtvaartmaatschappij.

Informatieverschaffing via een eigen website

Wellicht leg je als ondernemer de focus niet uitsluitend op het faciliteren van een complete route voor passagiers, maar probeer je mensen juist zo goed mogelijk te informeren over zaken rondom de luchtvaart.

Creëer bijvoorbeeld een nieuwe app, waarin je reizigers via een API van alle data voorziet over actuele vluchttijden, de vluchten die de komende minuten landen, enzovoorts. Middels reclame kun je dergelijke applicaties rendabel maken.

Aan de slag met een maatwerk koppeling

Het koppelen van bestaande applicaties aan een API van Transavia hoeft niet ingewikkeld te zijn. In die zin, dat er een uitgebreide documentatie beschikbaar is over de wijze waarop applicaties kunnen communiceren met een API van de luchtvaartmaatschappij.

Lastiger is feitelijk de stap voorafgaand aan het realiseren van de daadwerkelijke koppeling met een API. Hoe richt je deze koppeling in? Van welke API’s die de organisatie publiek beschikbaar stelt maak je gebruik voor jouw applicaties? Voor welke structuur kies je bij het verwerken van de inkomende data?

Vraag van de consument vinden en beantwoorden

Ik help je graag hier een eerste schets voor te maken. Welke behoefte heeft de gebruiker van jouw applicatie, of de applicatie die je de komende tijd wilt laten ontwikkelen? Wat mag een consument verwachten van de service die jouw applicatie hem of haar biedt? Hoe onderscheid je jezelf van de al bestaande applicaties?

Op basis van de vraag waarmee klanten zitten, kun je zorgen voor een antwoord middels de data die binnenkomt uit de gebruikte API.

Het is niet alleen interessant om te kijken naar de API van Transavia. Er zijn meer partijen binnen de luchtvaart, die een API aanbieden voor ontwikkelaars. Zo kan ook een koppeling met de API van KLM of een luchthaven als Schiphol de moeite waard zijn. Op het internet vind je verschillende voorbeelden van applicaties die al gebruik maken van de API van een partij binnen de luchtvaart.

Laten we nader kennismaken

De samenwerking voor het ontwikkelen van een applicatie op basis van de API van een luchtvaartmaatschappij begint voor mij met een goed gesprek. Ik ben benieuwd naar je ideeën en vertel je graag meer over onze ervaring met de ontwikkeling van applicaties gekoppeld aan een API. Voor ons is maatwerk vaak de sleutel naar succes; een kans om je te onderscheiden van andere organisaties. De koffie staat warm, wanneer treffen we elkaar?

Bonus: hoe spreek je API uit?

Over de uitspraak zijn de meningen wat verdeeld. Veel mensen spreken de letters los uit in het Engels, “eej-pie-aaj”.
Wij kiezen meestal de makkelijkere manier: “aapie”.

Benieuwd naar ons portfolio?

Je wilt natuurlijk graag weten of wij de juiste partij zijn voor de ontwikkeling van jouw koppeling. Bekijk hier een greep uit ons portfolio.

Mocht je nog op zoek zijn naar meer informatie dan kun je altijd contact opnemen. We helpen je graag met antwoorden op jouw vragen.

PI Marketing

Datasynchronisatie Platform

Datasynchronisatie platform dat e-commerce platforms koppelt aan een marketing automation platform.

Wij zijn Scrumble.

Scrumble is ontstaan uit vriendschap. Drie vrienden met een passie voor alles wat met computers te maken heeft, maar met software in het bijzonder. Wij vinden het vet om cutting-edge en maatwerk software te bouwen en zoeken uitdaging in complexiteit. We houden ervan om onze klanten te helpen met het bouwen van slimme organisaties. We willen de onmisbare schakel zijn in jouw digitale succes. Daarbij hebben we een focus op winnaars in de logistiek.

foto van het team van scrumble.
foto van het team van scrumble tijdens een potje tafelvoetbal
foto van twee ontwikkelaars van scrumble die geconcentreerd aan het werk zijn
De werknemers van Scrumble aan tafel in een restaurant.

Wij werken trots samen met

Dit is onze contactpersoon Vincent van Laarhoven, met hem kan je contact opnemen
Dit is onze contactpersoon Vincent van Laarhoven, met hem kan je contact opnemen

Hulp nodig? Plan een afspraak met Vincent.