• Ben jij al bezig met het heruitvinden van jouw businessmodel in dit digitale tijdperk? We helpen je graag.

Hoe zorg je voor een stabiele app op lange termijn?

Vincent van Laarhoven

04-02-2020 | 5 min leestijd

Je hebt een app gelanceerd. Tof! Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw app goed blijft draaien, een hoge rating behoudt én dat je app engagement en gebruikersretentie goed blijven?

In de supermarkt veranderen ze wel eens de verpakking van producten. Dit omdat de nieuwe verpakking meer aanspreekt, duidelijker de inhoud weergeeft of omdat de samenstelling van het product is veranderd. Zo werkt het met apps ook. Een app moet je onderhouden. Zorg dat je hem up to date houdt, af en toe een nieuwe gadget toevoegt en vragen van gebruikers gebruikt ter verbetering.

Waarom zijn updates zo belangrijk?

Door de grote hoeveelheid apps die mensen tegenwoordig op hun telefoon hebben, is het belangrijk om continu onder de aandacht te blijven van gebruikers. Door regelmatig updates uit te voeren, zorg je ervoor dat gebruikers geïnteresseerd blijven. Een update kun je gebruiken om bugs te verhelpen, maar we gebruiken updates voornamelijk om nieuwe functies en gepersonaliseerde content toe te voegen, zodat jouw app vernieuwend blijft. Door verbetering van je app voeg je waarde toe en blijft jouw gebruiker actief.

Een app die up to date is, zorgt voor minder problemen op de lange termijn. Gebruikers van populaire apps krijgen regelmatig een update verzoek, soms zelfs wekelijks. Door de update uit te voeren, komen er weer nieuwe elementen beschikbaar. Hiermee beloon je de gebruiker voor het gebruik van jouw app en daarmee verhoog je de betrokkenheid.

Het updaten vraagt om structuur en regelmaat, want als je te lang wacht met het repareren van bugs, stapelen de problemen zich alleen maar op. Ook de updates van Apple en Google moet je goed bijhouden. Als je gebruik maakt van de updates van deze platformen zullen zij jou als app ontwikkelaar belonen door jouw app beter zichtbaar te maken.

Een app update kan ook zorgen voor betere reviews. Jouw app is immers verbeterd. Die reviews zorgen voor een hogere rating en dat is waar gebruikers naar kijken. Apps met een hoge rating (4 stars of meer) worden eerder gedownload.

App engagement & gebruikersretentie

Nieuwe gebruikers zijn pas waardevol als zij gebruiker blijven. Een hoge retentie (terugkeerpercentage) en app engagement (hoe actief de gebruikers zijn) zorgen voor een grotere kans van slagen van jouw app.

Zes tips om je engagement en retentie te verhogen:

  1. Een goed verhaal: overtuig de gebruiker van de meerwaarde van de app;
  2. Eenvoudige onboarding: maak het makkelijk om in te loggen, belast de gebruiker niet met te veel uitleg of informatie in het begin;
  3. Push notificaties: help de gebruiker herinneren dat ze jouw app hebben gedownload;
  4. Personalisatie: zorg voor persoonlijke interactie (push berichten op basis van gedrag van de gebruiker, stuur alleen relevante content);
  5. Rewards: biedt de gebruiker een beloningssysteem zodat hij de app blijft gebruiken;
  6. Feedback: vraag gebruikers om feedback ter verbetering van de app en om betrokkenheid te creëren.

Gemiddelde gebruikersretentie voor Android apps (bron: Quettra)

Hoeveel app updates doe je?

Afhankelijk van de app bepaal je het aantal updates samen met jouw software development team. Het aantal updates ligt vaak tussen één of vier per maand. Bij een gloednieuwe app ligt in het begin de focus op kleine updates om bugs te verhelpen, de kinderziektes eruit halen. Verzamel vervolgens feedback van de gebruikers en houd de statistieken van crash reports goed in de gaten, zodat je weet waar de grootste problemen zich voordoen. Na ongeveer een maand kun je je eerste nieuwe functie toevoegen. Dat zijn de grotere updates, maar maak de stappen niet te groot. Release een update binnen twee weken, zodat je de aandacht vasthoudt en bovenaan in de lijst blijft staan.

Vergeet de update niet te testen

Net zoals jij je app uitgebreid test vóór de lancering, zul je ook iedere update moeten testen. Dit zorgt ervoor dat eventuele fouten in de code vroegtijdig worden ontdekt en niet bij de gebruiker terecht komen. Wanneer je de focus legt op het testen van iedere update levert dat je een stabielere webapplicatie of mobiele app op.

Wil jij een stabiele app ontwikkelen? Informeer naar de mogelijkheden bij Vincent van Laarhoven, 06-24522929 of [email protected].